مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 11, Numéro 2, Pages 1440-1464
2021-12-28

The Effect Of Television Advertising Speech On Consumer Behavior Of Algerian Women

Authors : Khalfallaoui Chems-diat .

Abstract

Abstract: Advertising has become a source of funding for many communication means, including television, which is considered the most influential media outlet on the audience of spectators because it contains sound, image, idea and text, which makes the television advertising message occupy the top in its impact on the psyche of consumers. Therefore, this field study aims to address a topic related to the influence of the television advertising discourse on the consumer behavior of Algerian women. The questionnaire was used as a tool to extract information from the study sample consisting of 60 individuals randomly selected from the original community. We concluded that the television advertising speech has a great role in influencing the consumer behavior of the study sample by attracting their attention, arousing their interest and creating their desires to buy the product, but this effect diminishes upon the purchase process. - Abstract in French: La publicité est devenue une source de financement pour de nombreux moyens de communication, dont la télévision, qui est considérée comme le média le plus influent sur l'audience des spectateurs vu qu’ elle offre le son, l'image, l'idée et le texte, ce qui permettant ainsi au message publicitaire télévisé d’avoir un impact maximal sur le psychique des consommateurs. Ainsi, cette étude de terrain vise à aborder le sujet de l'influence du discours publicitaire télévisé sur le comportement de consommation des femmes algériennes. Le questionnaire a été utilisé comme outil pour extraire des informations de l'échantillon de l'étude composé de 60 personnes sélectionnées au hasard dans la communauté d'origine. Aussi, notre étude nous a permis de conclure que le discours publicitaire télévisé a un grand rôle dans l’influence du comportement des consommateurs de l'échantillon de l'étude en attirant leur attention, en suscitant leur intérêt et en créant un désir d'acheter le produit, néanmoins, cet effet diminue sur le processus d'achat. - Abstract in Arabic: أصبح الإشهار مصدر تمويل العديد من الوسائل الاتصالية منها التلفزيون، الذي يعتبر الوسيلة الإعلامية الأكثر تأثيرا على جمهور المتفرجين لاحتوائه على الصوت، الصورة، الفكرة والنص، الأمر الذي يجعل الرسالة اﻹشهارية التلفزيونية تحتل الصدارة في تأثيرها على نفسية المستهلكين. لذلك تهدف هذه الدراسة الميدانية لمعالجة موضوع يرتبط بتأثير الخطاب الإشهاري التلفزيوني على السلوك الاستهلاكي للمرأة الجزائرية. وقد استخدمت الاستمارة كأداة لاستيقاء المعلومات من عينة الدراسة المتكونة من 60 مفردة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من المجتمع الاصلي. وقد خلصنا إلى أن للخطاب الاشهاري التلفزيوني دور كبير في التأثير على السلوك الاستهلاكي لأفراد عينة الدراسة من خلال جذب انتباهها، إثارة اهتمامها فخلق رغباتها لشراء المنتوج، لكن هذا التأثير يتقلص عند عملية الشراء.

Keywords

Mots clés: comportement des consommateurs – femmes – influence – publicité – publicité télévisée – télévision ; الكلمات المفتاحية: الإشهار – التأثير – التلفزيون – الإشهار التلفزيوني – السلوك الاستهلاكي– المرأة. ; Key words: Advertising - behavior television - consumer influence - television - television advertising - women.