أوراق
Volume 3, Numéro 2, Pages 229-254
2021-09-14

جدلية المركز والهامش في الرواية الجزائرية

الكاتب : نعيمة دبار .

الملخص

أبدع الروائيون الجزائريون في فن السرد، وتفننوا في نظم بنى الرواية، وتعد الرواية ديوان العرب الجديد. يهدف هذا المقال إلى الالتفات إلى عالم السرد الروائي الجزائري بغية فهم أنساقه الثقافية ونماذجه الإنسانية، ثم وصلها بواقع المجتمع الجزائري. لقد تم تطبيق منهج النقد الثقافي كونه الأنسب لتحليل وفهم النماذج الإنسانية المهمشة والمهيمنة في الجزائر، وإدراك المعوقات الثقافية التي حالت دون إحداث نهضة حقيقية في الجزائر. وقد توصلت من خلال هذا المقال إلى حقيقة أن الرواية الجزائرية تمتاز بالخصوبة والرواء، كونها لا تكتفي بمحاكاة الواقع والتاريخ فحسب، بل يقف كاتبها موقف الناقد الذي يسعى إلى إحداث التغيير، لذا تمكنت من كشف المستور، وتعرية الحقائق التي زيفت وطمست، كما كانت لسان حال الطبقات الهشة والمهمشة التي مورست عليها أبشع صنوف الاستغلال والتسلط. Abstract Algerian novelists not only mastered the structure of the novel but excelled in the art of narration as well. The present investigation aims to giving importance to the world of Algerian narrative fiction to better understand its cultural patterns and human models; and then connecting them to the reality of Algerian society. The cultural criticism approach has been applied being the most appropriate for the analysis and understanding the marginalized and dominant human models in Algeria; and realizing the cultural obstacles that prevented a real renaissance in Algeria. The analysis of results reveals that the Algerian novel is characterized by fertility and narration. It does not simulate reality and history but rather its writer is a critic who seeks to bring about change. Therefore, it uncovered the hidden, exposed the falsified and obliterated facts. It was the mouthpiece of the fragile and marginalized classes on which the worst forms of exploitation and domination were practised.

الكلمات المفتاحية

المهمشون؛ المعوقات؛ الرواية؛ الدوغماتية؛ الأنساق؛ marginalized; obstacles; novel; dogmatism; structures