الرواق
Volume 7, Numéro 2, Pages 106-117
2021-12-25

الأسس العامة للتربية في فكر جون جاك روسو من خلال كتاب إيميل

الكاتب : سعيد رضا . طيبي مسعود .

الملخص

ملخص: ان اعتبار التربية هي محاولة ايصال الشئ الى كماله وباعتبارها عاملا حاسما في حياة الفرد والجماعة فان تتخذ مرجعيات اساسية في تشكلاتها وتمثلاتها للوصول الى الغايات التربوية المنشودة، ولعل اهم الاصول التي تتخذها التربية هي تلك الاسس الفكرية او الفلسفية، ومن هذا الباب نشير الى احد اعلام وأساطين فلسفة التربية وهو الفيلسوف جون جاك روسو احد فلاسفة التنوير، ويعتبر كتابه اميل احد اهم المراجع التربوية فهو يرى بوجوب التربية الطبيعية مؤكدا على ان الطبيعة هي العامل الاساسي . دعو الطفولة تنمو في الأطفال، دعو الطبيعة تعمل عملها ، فمن منظوره ان التربية الطبيعية هي ترك الطفل يكتشف عالمه بنفسه ويحاول إدراك الأشياء المحيطة به عن طريق التفاعل معها مع مراعاة قوانين الطبيعة ،ومن أهم أسس التربية عند روسو هو الإيمان ببراءة الطفل ومراعاتها في عملية التربية دون تشويهها مع ما يتنافى معها من سلوكات اجتماعية وعادات وتقاليد تنقص من طبيعتها الخيرة . Abstract: Considering education is an attempt to bring something to its perfection, and as a decisive factor in the life of the individual and the group, it takes basic references in its formation and representations to reach the desired educational goals. Perhaps the most important assets that education takes are those intellectual or philosophical foundations, and from this section we refer to one of the flags and masters of the philosophy of education, the philosopher John Jacques Rousseau, one of the philosophers of the Enlightenment. From this section we refer to one of the great figures and masters of the philosophy of education, the philosopher Jean-Jacques Rousseau, one of the philosophers of the Enlightenment, and his book Emile is considered one of the most important educational references, as he sees the necessity of natural education, stressing that nature is the main factor. One of the most important foundations of education according to Rousseau is the belief in the innocence of the child and taking it into account in the process of education without distorting it with what contradicts it in terms of social behaviors, customs and traditions that detract from its good nature.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: التربية.، الأسس الفكرية.، جون جاك روسو.، إيميل.، الطفل. ; Keywords: Education., Intellectual Foundations., Jean-Jacques Rousseau., Emile., Child.