مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 5, Pages 391-403
2021-12-25

النّقد الأسطوري وظاهرة الانزياج في توظيف الأنماط الأوّلية. قصيدة نزف الحبيب شقائق النعمان أنموذجا.

الكاتب : مباركي سارة .

الملخص

تندرج هذه الدراسة ضمن عديد المحاولات التي تهدف لتقديم المنهج الأسطوري كأداة قادرة على فك شفرة النّصوص الأدبية، فالأسطورة وفق هذا المنهج أكثر من رمز يغني العمل الأدبي بما تكتنزه من توتر درامي وطاقة إيحائية وبما لها من خصائص جمالية وأبعاد إنسانية، إنها بنية الأدب المركزية ومنشأه الأصلي. فالأدب صادر في كلِّيته عن أنماط أوّلية – أساطير أصلية- متمركزة في منطقة اللاّشعور الجمعي، وكل صورة أدبية مهما بدت جديدة ليست إلا أسطورة منزاحة عن الأسطورة الأولى/ النموذج الأوّلي، ليكون الانزياج بمثابة الأفق المفتوح أمام كل إنتاج أدبي حديث، وهو ما يثري النظام الأدبي ويكفل بقاءه واستمراره. ووفقا لذلك سعت هذه الدراسة إلى تقديم قراءة تحليلية عنيت فيها بالكشف عن النمط الأوّلي الذي انبنى عليه النص الشعري المختار، وبيان كيفية تجليه وتشكله داخل النسيج الشعري ومدى الانزياج الطارئ عليه، وطريقة الأداء الجديدة التي خضع لها تماشيا وتجربة المبدع الشعرية ورؤاه الفكرية والفنية. Abstract : This study lies on several tests which present the mythical literary criticism as a tool to interpret literary texts. According to this method, a myth represents more than a symbol which can enrich a literary work loaded with dramatic tensions and connotative power and also what it can hold as beauty characteristics and human dimension. It is the central structure and the source of this literature. Literature as a whole is issued from a primary model which is the authentic myth. This myth is deeply hidden in the collective unconscious. Even if a literary image seems to be True it is actually a myth based on another myth which serves as a model. This transposition is an open horizon for any modern literary production. This enriches the literary system and contributes to its sustainability and continuity. Consequently, this study aims to present an analytical reading which goal is to discover the first model on which the chosen poetical text is based and to demonstrate its highlighting and its formation within the poetic tissue. This, to measure the extent of the modifications and transpositions undergone as well as the new representation subjected to the experience of the poetic creativity and the intellectual and artistic vision.

الكلمات المفتاحية

نقد ; أدب ; أسطورة ; نمط أوّلي ; نظام أدبي ; انزياح ; Criticism ; literature ; myth ; first model ; literary system ; transpositions