متون
Volume 14, Numéro 4, Pages 354-363
2021-12-01

A Sociolinguistic Analysis Of Arabic Diglossia Inside The Classroom: Tlemcen Speech Community As A Case In Point

Authors : Hamzaoui Chahrazed .

Abstract

This study scrutinized the effects of Arabic diglossia on pupils’ linguistic achievement and the factors that hinder their academic success. Data were gathered via classroom observation which allowed the researcher to detect the pupils’ linguistic flaws when learning Modern Standard Arabic. The findings revealed that pupils spent strenuous efforts to communicate in Modern Standard Arabic as learning this variety seems like learning a new language. The findings also disclosed that the teachers’ mixture between the two forms of Arabic, when presenting their lessons, could only aggravate the situation. Hence, some recommendations and tips were provided to mitigate diglossia inside the classroom. تستعرض هذه الدراسة آثار ازدواجية اللغة العربية على الأداء اللغوي للتلاميذ و العوامل التي تمنع تفوقهم في الدراسة. لقد تم جمع البيانات عن طريق المراقبة في القسم اللتي سمحت للباحث بتحليل الصعوبات اللغوية للتلاميذ عند تعلم اللغة العربية الفصحى. أظهرت النتائج أن التلاميذ من مختلف الدرجات، استعملوا مجهودات باهظة للتواصل باللغة العربية الفصحى لأنها تعتبر مثل تعلم لغة جديدة كما أن استعمال الفصحى و الدارجة معا من طرف الأساتذة عند تقديم دروسهم، يزيد في تدعيم صعوبة الوضع. و بناءا على ذلك بعض التوصيات و النصائح مقدمة من أجل تخفيض حدوث هذا النمط داخل القسم و تعزيز القدرات اللغوية للتلاميذ.

Keywords

Algerian Arabic ; Arabic diglossia ; classroom ; ; Modern Standard Arabic ; pupils