مجلة عصور الجديدة
Volume 11, Numéro 3, Pages 140-159

الإجازات العلمية لعلماء المغرب الأوسط خلال القرن 9هـ / 15م (دراسة في التداول والإسهامات)

الكاتب : بلخير عبدالرحمن . بوشقيف محمد .

الملخص

الملخص باللغة العربية: لقد امتاز التعليم في الحضارة الإسلامية في العصر الوسيط بالخصب والغنى في كل مجالاته وحيثياته؛ حيث برز جمهرة كبيرة من العلماء والفقهاء والمحدثين، وأعلام في مختلف تصانيف العلوم، كان لهم دور كبير في إثراء الحياة الثقافية والفكرية تدريسا وإنتاجا وتأليفا، كما كانت السمة الغالبة على طبيعة العلاقات الحضارية بصفة عامة والثقافية والعلمية على وجه الخصوص بالتكامل والتواصل مابين الحواضر العلمية والمؤسسات التعليمية المشرقية والمغربية، ومن جهة أخرى بين العلماء وأرباب العلوم بمختلف أنواعها النقلية والعقلية منها على حد سواء. ومن بين خصوصيات التعليم عند المسلمون ما يعرف بالإجازة العلمية، والتي تعد سبقا إسلاميا للنظام التربوي والتعليمي، كما ساهمت في استمرارية العطاء الفكري والتواصل العلمي مابين الأجيال، حيث أضحت الإجازات رمزا للعلم وشرفا لكل طالب علم. الكلمات المفتاحية: الإجازة العلمية، المغرب الأوسط، التعليم، العلماء، القرن 9ه/ 15م، التواصل، التداول، الإسهامات، الحواضر المغاربية، المشرق الإسلامي. ABSTRACT : Education in the Islamic civilization in the middle Ages was characterized by fertility and richness in all its fields and reasons. Where a large number of scholars, jurists, modernists, and figures in various categories of science emerged, they played a major role in enriching cultural and intellectual life in teaching, production and composition, as was the dominant feature of the nature of civilized relations in general, and cultural and scientific relations in particular, through integration and communication between scientific metropolises and educational institutions. The Levantine and the Maghreb, and on the other hand, between scholars and masters of sciences of all kinds, both textual and rational. Among the peculiarities of education among Muslims is what is known as the scientific license, which is an Islamic precedent for the educational system Education in the Islamic civilization in the Middle Ages was characterized by fertility and richness in all its fields and reasons. Where a large number of scholars, jurists, modernists, and figures in various categories of science emerged, they played a major role in enriching cultural and intellectual life in teaching, production and composition, as was the dominant feature of the nature of civilized relations in general, and cultural and scientific relations in particular, through integration and communication between scientific metropolises and educational institutions. The Levantine and the Maghreb, and on the other hand, between scholars and masters of sciences of all kinds, both textual and rational. Among the peculiarities of education among Muslims is what is known as the scientific license, which is an Islamic precedent for the educational system Among the peculiarities of education among Muslims is what is known as the scientific license, which is an Islamic precedent for the educational and educational system. It also contributed to the continuity of intellectual giving and scientific communication between generations, as the licenses became a symbol of science and an honor for every student of knowledge.

الكلمات المفتاحية

الإجازة العلمية، المغرب الأوسط، التعليم، العلماء، القرن 9ه/ 15م، التواصل، التداول، الإسهامات، الحواضر المغاربية، المشرق الإسلامي