المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 4, Numéro 4, Pages 266-282
2021-10-25

آراء أعضاء هيئة التدريس بكلية علم النفس وعلوم التربية بجامعة قسنطينة - 2 - نحو التعليم الالكتروني خلال جائحة كورونا

الكاتب : مراح سميرة .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى تقصي آراء أعضاء هيئة التدريس بكلية علم النفس وعلوم التربية بجامعة عبد الحميد مهري قسنطينة - 2 - نحو التعليم الالكتروني خلال جائحة كورونا، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وقامت بإعداد استمارة لتقصي آراء أعضاء هيئة التدريس بكلية علم النفس، تكونت عينة الدراسة من 68 عضو هيئة تدريس، واستخدمت الباحثة المعالجات الإحصائية المناسبة بناء على أسئلة الدراسة. وأظهرت النتائج أن آراء الأساتذة نحو التعليم الالكتروني خلال جائحة كورونا كانت ايجابية وبمستوى تقدير متوسط، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (0,05 =) تعزى لمتغير الجنس، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (0,05 =) تعزى لمتغير سنوات الخبرة في المجال الثاني، وهو ايجابيات التعليم الالكتروني. الكلمات المفتاحية: الآراء؛ أعضاء هيئة التدريس بجامعة قسنطينة - 2؛ التعليم الالكتروني؛ جائحة كورونا. Abstract: The study aimed at exploring the opinions of faculty members at the Faculty of Psychology and Education at University of Constantine - 2 - towards the e-learning during the Corona pandemic. The researcher used the descriptive method, and prepared a questionnaire in order to study the opinions of faculty members at the University of Constantine 2. The study sample consisted of 68 faculty members; the researcher used the appropriate statistical treatments according to the study-related questions. The study results showed that the opinions faculty members towards e-learning during the Coronavirus pandemic was positive and at medium level of appreciation, as well as the absence of statistically significant differences ( = 0.05) attributable to the gender variable, and the presence of statistically significant differences ( = 0.05) attributable to the years of experience variable in the second area, which is the advantages of e-learning. Key words: Opinions; faculty members at University of Constantine – 2; e–learning; Coronavirus pandemic.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الآراء؛ أعضاء هيئة التدريس بجامعة قسنطينة - 2؛ التعليم الالكتروني؛ جائحة كورونا.