Sciences of sport performance
Volume 3, Numéro 3, Pages 184-202
2021-10-09

واقع التكوين الجامعي والممارسة الميدانية لخريجي معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية The Reality Of University Training And Field Practice For Graduates Of Institutes Of Science And Technology Of Physical Activities And Sports

الكاتب : نور الدين بطاط . عبد الهادي حريزي .

الملخص

عالجت هذه الورقة البحثية «واقع التكوين الجامعي والممارسة الميدانية لخريجي معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية «. وكان الهدف الرئيسي منها هو إبراز مدى مساهمة التكوين الجامعي في تحسين نوعية الممارسة الميدانية لطلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، من خلال اجراء التربصات والخرجات الميدانية، حيث تستند الممارسة الميدانية على شروط عديدة أهمها التكوين الجامعي في شقيه النظري والتطبيقي الذي يعتبر الدعامة الأساسية والخطوة الأولى التي يعتمد عليها طلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في مسارهم التكويني والمهني من خلال اكتساب المعارف وتعميقها وتنويعها في عدة شعب وتفرعها لاختصاصات متعددة، وقد حاولنا من خلال ذلك بالاطلاع على حقيقة التكوين الجامعي ومدى مطابقته مع الممارسة الميدانية في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، مما أدى بنا إلى طرح التساؤل التالي: ما هو واقع التكوين الجامعي والممارسة الميدانية لخريجي معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟ Abstract: This research paper dealt “The reality of university training and field practice for graduates of institutes of sciences and techniques of physical and sports activities”. The main objective of it was to highlight the extent to which university training contributed to improving the quality of field practice for students of the sciences and techniques of physical and sports activities, through conducting training exercises. And field outputs, where the field practice is based on many conditions, the most important of which is university training in its theoretical and practical sides, which is the mainstay and the first step upon which students of the scie (Placeholder1)nces and techniques of physical and sports activities rely on their formative and professional paths through acquiring knowledge, deepening and diversifying it in several divisions and branching out into many specializations. We tried through this to see the reality of university training and its compatibility with field practice in the field of sciences and techniques of physical and sports activities, which led us to ask the following question: What is the reality of university training and field practice for graduates of institutes of sciences and techniques of physical and sports activities?

الكلمات المفتاحية

التكوين الجامعي، الممارسة الميدانية، ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية