Sciences of sport performance
Volume 2, Numéro 2, Pages 48-86
2020-12-30

دور الألعاب الصغيرة في بناء شخصية طفل الروضة

الكاتب : سعدية صالح علي خسران . عفاف علي الطيب .

الملخص

تناولت الدراسة الألعاب الصغيرة ودورها في تكوين شخصية طفل الروضة وهدفت إلى التعرف على تحقيق الالعاب الصغيرة للأهداف الوجدانية والمعرفية والنفس حركية. وتكون مجتمع الدراسة من مرشدات رياض الأطفال بمدينة الدلنج البالغ عددهم (14) كما تكونت العينة من مرشدات رياض الأطفال بالطريقة القصدية . البالغ عددها (10) وتم إستخدام المنهج الوصفي في الدراسة كما تم إستخدام النسب المئوية والمتوسطات الحسابية لتحليل الدراسة . وتوصلت الدراسة الى أهم نتائج منها : - الألعاب الصغيرة تحقق الأهداف الوجدانية والأهداف المعرفية والنفس حركية . كما أوصت الدراسة بالآتي : - ضرورة الإهتمام باللعب في فترة الطفولة المبكرة لأنه وسيلة الطفل للتعلم وإكتساب المعارف والمفاهيم. - يجب على مرشدات رياض الأطفال أن ينمين الفهم العميق لتأثير اللعب في النمو ، أن تكون على دراية بالأسس والنظرية المفسرة لهذا النشاط الحيوي بهدف دمجه وتوظيفه على بيئة الروضة لأنه يعمل على خلق التوازن النفسي والإنفعالي للأطفال . - ضرورة التنويع في أنشطة اللعب التي تدل في مرحلة الطفولة المبكرة على وجود صفة الإبداع والتميز لديهم . Abstract This study undertaken the small toys and it's role in building kindergarten children character and aiming to realize that the small toys will a achieve the aims and objectives of the pre-school education such as physical intellectual , emotional , behavourial rolues moral and psychomotor domains . The sample is formed of of teachers of the kindergarten in Dalanj city the target numbers are about (14) fourteen The samples of study are intentionally chosen from the teachers of the kindergarten their numbers are about (10) ten The study uses the descriptive method that suit this kind of study. The percentages and a averages are used to analyze the study. The study come out with the following results . The small toys a achieve these aims : - -Psychological based domain -knowledge - emotional - The psychomotor The study recommend the following it is important to consider the child playing during the child hood period because I it is the child mean to learn and a acquire knowledge and skills. The kindergarten teachers should develop and realize the impact of playing in the child development and they should know the principles and the theories that explain the vital activity so as to incorporate and imbed in and function it in the kindergarten environment because it balance the psychological emotional domain in the children . It is necessary to vary the activities that suit the early stages of the childhood so as to develop the their creativity and varieties .

الكلمات المفتاحية

الألعاب الصغيرة - بناء الشخصية -طفل الروضة