Sciences of sport performance
Volume 1, Numéro 1, Pages 14-39
2019-06-01

دراسة تحليلية لدوافع ممارسة النشاط البدني الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وتأثير ذلك على صحتهم البدنية

الكاتب : محمد طياب . يوسف عشيرة مهدي . إسماعيل عمراني . حميد دالي .

الملخص

هدفت الدارسة إلى التعرف بالدوافع التي يقبل عليها تلاميذ المرحلة الثانوية على ممارسة النشاط البدني والرياضي في المؤسسات التربوية وذلك لبعض ثانويات بلدية حي السلام لولاية الشلف، إضافة إلى تحديد الفروق بين درجة دوافع التلاميذ تبعا لمتغير الجنس، والنشاط البدني، ولتحقيق ذلك طبقنا استمارة الدراسة على عينة عشوائية طبقية قوامها 90 تلميذ وتلميذة .أظهرت نتائج الدراسة أن درجة الدوافع عند التلاميذ كانت كبيرة جدا على جميع المجالات والدرجة الكلية ، حيث وصلت النسبة المئوية للاستجابة 85,73 % و أن الدوافع البدنية والصحية جاءت في المرتبة الأولى وذلك بنسبة مئوية وصلت إلى %93 ، وذلك يعود إلى أهمية التلاميذ ومدى تحفزهم على ممارسة النشاط البدني والرياض ي ، وكذلك التأثير الايجابي للنشاط البدني والرياضي على صحة و لياقة التلاميذ والتي تمثل النسبة الكلية للعبارات ب25,23 والتي تقارب الدرجة الكلية القصوى للمقياس و التي تمثل ب 33 درجة، و كما توصل الباحث إلى إعطاء بعض الاقتراحات، والتي تتمثل في تعزيز واستثمار دوافع التلاميذ من طرف الاساتذة و المجتمع فيتطوير برنامج التربية البدنية والرياضية وإنشاء مدارس خاصة. Abstract Physical Education and the Education System have objectives aimed at improving overall human performance through physical activities chosen as educational environments with educational and pedagogical characteristics. and physical education and sports have a major role in society with all these institutions and their regulations, which boils down to the socialization of the individual with society and helps to build and integrate public education To do this we applied two tests to form a stratified random sample study of (90) students (boys and girls), in order to answer the assumptions of Our Studies. We showed that the degree of motivation when the students were very large on all areas and the total score, reaching the percentage of response (85.73%), and that the reasons for fitness and health came first and this percentage reaches (93%), because of the importance of students and their motivation for physical activity and sport, as well as the positive impact of APS on the health and fitness of students and who represent the overall sentence ratio (25,23), which approximates the total score the maximum of the scale, which represents (33) degrees, as we have to give some suggestions and that is to promote and invest students motivated by teachers and the community in the development of a physical education and sports program and the creation private schools.

الكلمات المفتاحية

دوافع ممارسة النشاط البدني الرياضي، تلاميذ المرحلة الثانوية، الصحة البدنية