مجلة الابداع الرياضي
Volume 13, Numéro 1, Pages 536-559
2022-06-01

ممارسة النشاط البدني الرياضي وانعكاسه على الوقاية من السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

الكاتب : تكركارت فيصل . أوشن بوزيد .

الملخص

الملخص : تمحورت الدراسة حول النشاط البدني الرياضي وانعكاسه على السلوك العدواني، تمكنا من إتمام هذا البحث الذي يهدف إلى محاولة الوقوف على مدى دور النشاط البدني الرياضي في الوقاية من السلوك العدواني ومدى مساهمتها في إعداد الفرد الصالح من جميع جوانبه ومحاولة الوقوف على مشاكل التلاميذ في سن المراهقة ووضع الأسرة التربوية في الطريق السليم نحو معرفة مكانة النشاط البدني الرياضي في معالجة مشاكل التلاميذ في المرحلة الثانوية ، وطبقت الدراسة على عينة بلغت 91 تلميذ في المرحلة الثانوية ببلدية اولاد عدي القبالة واستخدم في هذا البحث أداة الاستبيان حيث أظهرت النتائج أن ممارسة نشاط البدني الرياضي له دور في التقليل من السلوك العدواني اللفظي والجسماني عند تلاميذ المرحلة الثانوية وكذا له دور في توطيد العلاقة بين التلميذ وزملائه و عناصر الجماعة التربوية من جهة أخرى، وتم توظيف اختبار الدلالة الإحصائية " X² "عند مستوى الدلالة 0.05 وهذا ما يؤكد صحة الفرضيات المطروحة، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها نشر ثقافة ممارسة النشاط البدني الرياضي من أجل نبذ العنف و السلوكات العدوانية بسلوكات حميدة كالتعاون و الروح الرياضية . الكلمات المفتاحية: النشاط البدني الرياضي,السلوك العدواني, المرحلة الثانوية Abstract: The study centered on sports physical activity and its reflection on aggressive behavior. We were able to complete this research, which aims to try to determine the extent of the role of sports physical activity in preventing aggressive behavior and the extent of its contribution to preparing the good individual in all its aspects and trying to identify the problems of teenage pupils and develop The educational family is on the right path towards knowing the status of physical and sports activity in addressing the problems of students in the secondary stage, and the study was applied to a sample of 91 students in the secondary stage in the municipality of oulad Uday elgbala of the midwifery and used in this research the questionnaire tool where the results showed that the practice of physical sports activity has a role in Reducing the physical and verbal aggressive behavior of secondary school students. As well as it has a role in consolidating the relationship between the student and his colleagues and the elements of the educational community on the other hand, and the statistical significance test "X²" was employed at the significance level of 0.05, which confirms the validity of the proposed hypotheses, and the study came out with a set of recommendations, the most important of which is spreading the culture of practicing physical physical activity in order to Reject violence and aggressive behavior with benign behavior such as cooperation and sportsmanship. Key words: physical activity, aggressive behavior, high school

الكلمات المفتاحية

النشاط ; البدني ; الرياضي ; السل ; ك ; العد ; اني ; المرحلة ; الثان ; ية