التراث
Volume 1, Numéro 4, Pages 32-54
2011-12-15

رسالة في إيمان المقلد من تأليف العلامة أحمد بن مبارك السجلماسي اللمطي (ت 1156هـ) Message In The Faith Of The Imitator Written By : The Scholar Ahmed Bin Mubarak Al-sijjilmasi Al-lami (d.156 A.h.)

الكاتب : محمد العربي العشيري .

الملخص

لقد رتّب الإمام أحمد بن مبارك السّجلماسي القول في المسألة إيمان المقلد في هذه الرسالة المختصرة، من خلال التّنبيه إلى أنّ التّكفير حكم شرعي لا مدخل للعقل فيه. ثم عمل على تحديد ضوابط التّكفير وحصرها في ثلاثة وهي: ما كان نفس اعتقاد المرء كفرا، وما فيه تكذيب للنّبي صلى الله عليه وسلم، وما أجمعت الأمة على أنّه لا يصدر إلّا من كافر.ورتّب المؤلّف على ذلك أنّ إيمان المقلّد صحيح؛ لأن هذا التقليد لا يدخل تحت أي ضابط من ضوابط التكفير، وبرهن على أنّ علم الكلام ليس رافعا للتّقليد. وبذلك أمكنه الجزم بأنّ هذا العلم لا يحتاج إليه في علم العقائد إلّا في قسم مصححات الفعل (أي: ما يؤخذ من العقل من الفقط)، ورتّب على ذلك أنّه إذا صحّ إثبات الصّفات له تعالى من طرق أخرى مخالفة لعلم الكلام كالبداهة وبرهان النظم (أي: دليل الأثر) لم يحتج لعلم الكلام، وخلص في النهاية إلى القول بصحة إيمان المقلد. Imam Ahmad bin Mubarak Al-Sijlmasiarranged the view of the faith of the imitator in this brief message, by pointing out that atonement is a legitimate verdict with no entrance to the mind. Then he worked on defining the rules of atonement and limitingthem to three: Whatwas the samebelief of a person as atonement, and what was a denial of the Prophet, and what the ummahwasunanimouslya greed that it can only beissued by an unbeliever. The author has arranged according to that that the imitator'sfaithisvalid. Because this tradition does not come under any of the controls of expiation, and it has been proven that knowledge of theologyis not a supremacy of tradition. In this way, he was able to as sert that this knowledge is not needed in the science of beliefs except in the section of verifiers of action (that is, only what is taken from the mind), and it follows that if itis correct to prove the qualities of the Almighty through other methods contrary to the science of theology such as intuition and proof of systems (i.e. Evidence of the effect) did not need knowledge of theology, and concluded in the end to say the faith of the imitator is valid.

الكلمات المفتاحية

أحمد بن مبارك السجلماسي، إيمان المقلد، التقليد، دراسة التقييد، النص المحقق. Ahmed bin Mubarak Al-Sijilmasi, the faith of the imitator, imitation, restriction study, Investigated text.