مجلة التنمية والاستشراف للبحوث والدراسات
Volume 6, Numéro 1, Pages 14-34

ذكاء المنافسين وتـجلياته في تحقيق الابداع الاستراتيجي

الكاتب : سلمان عبد الرزاق معتز .

الملخص

ملخص: ان الهدف الرئيس من هذا البحث هو لبيان تأثير ذكاء المنافسين في تحقيق الابداع الاستراتيجي، إذ تم تطبيق هذا البحث في الشركة العامة للمنتوجات الغذائية وهي احدى تشكيلات وزارة الصناعة والمعادن في محافظة بغداد، أنجز هذا البحث بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات اللازمة فضلاً عن المقابلات الشخصية، وتضمن البحث اختبار مجموعة من الفرضيات الرئيسة والفرعية لمعرفة علاقة الارتباط والتأثير بين متغيرات البحث باستخدام البرنامج الإحصائي(SPSS) ثم معالجة البيانات التي تم الحصول عليها، وأعتمد الباحث عينة قصدية بلغت (64) مبحوثاً شملت المستويات الادارية العليا والوسطى في الشركة المبحوثة والمتمثلة بـ(المدير العام، معاوني المدير، رؤساء الاقسام، مديري الشُعب). توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات كان ابرزها توجد علاقة ارتباط وتأثير بين ذكاء المنافسين والإبداع الاستراتيجي، أما أهم التوصيات التي خرج بها البحث على إدارة الشركة المبحوثة التركيز بشكل أكبر على ذكاء المنافسين لما له من دور كبير في التحري واستقطاب المعلومات عن المنافسين وطبيعة المنتجات المقدمة من قبلهم أو التنبؤ بها، مما ينعكس ايجاباً على واقع الشركة من خلال الاستفادة من هذه المعلومات في تحسين وتطوير أو تعديل برامجها وسياساتها ومنتجاتها وخططها المستقبلية وصولاً لتحقيق اعلى مستويات من الابداع الاستراتيجي. الكلمات المفتاحية: الذكاء التسويقي، التوافق الاستراتيجي. Abstract The main objective of this research is to show the impact of Competitors Intelligence on Strategic Innovation. The research was applied in the General Company for Food Products, which is one of the formations of the Ministry of Industry and Minerals in Baghdad Governorate.This research was carried out using the descriptive and analytical approach, where the questionnaire was used as a main tool to collect the necessary data as well as personal interviews. The research included testing a set of main and sub hypotheses to find out the correlation and effect between the research variables using the statistical program (SPSS), and then processing the obtained data, The researcher relied on an intended sample of (64) studies that included the upper and middle administrative levels in the company in question, represented by (General Manager, Assistant Director, Heads of Departments, Department Directors). The research reached a set of conclusions, the most prominent of which is the existence of a correlation and influence between Competitors Intelligenceand Strategic Innovation.As for the most important recommendations that came out of the research, they are on the company's management to focus more on the intelligence of competitors because of its great role in investigating and attracting information about competitors and the nature of the products they offer or expect. Which will reflect positively on the reality of the company by making use of information in improving, developing or modifying its programs, policies, products and future plans to achieve the highest levels of strategic innovation. Keywords:Competitors Intelligence, Strategic Innovation

الكلمات المفتاحية

الذكاء التسويقي ; التوافق الاستراتيجي