التراث
Volume 1, Numéro 2, Pages 61-81
2011-06-15

تَجَلِّيَاتُ الحِوَارِ وَقُبُولُ الآخَر فِي الخِطَابِ الصُّوفِيِّ وتمظهراته فِي اِسْتِقْرَارِ مَنْظُومَة القَيِّمِ قراءة معاصرة The Manifestations Of Dialogue And The Acceptance Of The Other In The Sufi Discourse And Its Appearance In The Stability Of The System Of Values Contemporary Reading

الكاتب : رعد حميد توفيق البياتي .

الملخص

يعد الخطاب الصوفي والروحي للأديان بصورة عامة السمة العامة لتلك الأديان وهدفها الاسمى الذي تسعى لإيجاده، قافزة فوق تلك السدود الاثنية والهوياتية أو العقدية التي ابتدعتها اما أهواء الكُتّاب أو المفسرين للنصوص المقدسة أو الرغبات المقصودة للمؤطرين للشرائع الدينية وجميع ذلك ابتعد بشي أو بآخر عن روح تلك الأديان وعن مراد الله في ذلك الا وهي العبودية له تعالى وتجسير الأخوة وإعمار الأرض دون قمع أو قتل أو تهجير من خلال التخادم الاقتصادي والديني والسياسي والاجتماعي ومن اجل ان يكون الدين وازع للتحضر والتقدم لا ان يكون أساس رمزي للقمع والتطرف وإلغاء الآخر. كما ان الأمن والسلم الروحي هو الناهض الحقيقي بالحضارات، ولن تقوم حضارة ما لم تجمع بين المدنية والروح، أو التقنية والتقوى، والمادة والسلوك، فعليه تحتاج هذه الأمة إلى تطبيق جاد للتصوف وتجديد لخطابه الصوفي المعتدل وتحتاج إلى تربية ربانية روحية ترنو إلى الإحسان وتدعو إلى الفضيلة وترك الرذيلة. The mystical and spiritual discourse of religions in general is the general feature of those religions and their supreme goal that they seek to find, leaping over those ethnic, identity or dogmatic barriers that were created by either the whims of the writers or interpreters of sacred texts or the intended desires of those who framed religious laws. On the authority of God in that, namely slavery to Him, the Almighty, bridging brotherhood and rebuilding the land without suppression, killing, or displacement through economic, religious, political and social encroachment, in order for religion to be a tendency for civilization and progress, not to be a symbolic basis for oppression, extremism and the abolition of the other. Just as spiritual security and peace is the true riser of civilizations, and a civilization will not arise unless it combines civilization and spirit, or technology and piety, matter and behavior, so this ummah needs a serious application of Sufism and a renewal of his moderate Sufi rhetoric and needs a spiritual divine education that aspires to charity and calls for virtue. And let go of the underworld.

الكلمات المفتاحية

الخطاب الصوفي، منظومة القيم، التربية الروحية، السلم المجتمعي، الأخلاق الدينية mystic discourse, value system, spiritual education, community peace religious ethics