دراسات معاصرة
Volume 7, Numéro 1, Pages 370-380
2023-06-02
الكاتب : حاكمي حمزة .
الشّعر والتّصوّف حقلان متقاربان في عالم معرفيّ واحد؛ عالم التّجاوز والبحث عن الحقيقة بأدوات معرفيّة لا يقبلها المنطق المألوف، ولمّا كان ديوان «جرس لسماوات تحت الماء» يحفل بكلّ ذلك، فإننا أردنا من خلال هذه الدّراسة أن نكشف عن أبرز تجلّيات الخطاب الصوفي، ونبيّن أسباب توظيفها عبر قراءة تأويليّة لنماذج شعريّة من هذا الديوان. ولقد تمحورت تجلّيات هذا الخطاب في الرّموز والأساطير والمفارقات الصّوفيّة كالمطاردة والإلتفات، والصّور الشّعريّة التي كشفت عن تيمات صّوفيّة متعدّدة؛ ممّا يحيلنا إلى كون هذا الخطاب قد جاء عفويّا يعكس بحق تجربة الشّاعر الصوفيّة. Poetry and mysticism are two closely related fields in the world of transcendence and the search for truth with cognitive tools that are not accepted by the usual logic, and since the book “Bell of the Underwater Heavens” is full of all this, in this study, we wanted to highlight the most important manifestations of the Sufi discourse, and to explain the reasons for its use through a hermeneutic reading of poetic models from this book. The manifestations of this discourse centered on mystical symbols, legends and paradoxes, and poetic images that revealed mystical themes, which leads us to the fact that this discourse came spontaneously and truly reflects the poet's mystical experience.
الخطاب الصوفي، تجلّيات، قراءة تأويليّة، الرمز، المفارقة. ; Sufi discourse, manifestations, hermeneutic reading, symbol, paradox.