الباحث
Volume 13, Numéro 1, Pages 11-28

الاتّجاه العقلانيّ وأثره في دراسة اللّغة Mentalism And Its Role In Language Learning

الكاتب : تمام حمد المنيزل .

الملخص

المُلخّص ظهر المنهج العقلاني بصفته اتجاها جديدا لدراسة اللّغة، ويرى أصحاب هذا الاتجاه أنالعقل البشرييمتلك أفكارا ومعارف سابقة عن الأحاسيس والتجربة، وأنّ اللّغة جزء لا يتجزِأ من المعرفة الفطرية في الحقل اللساني، مما يتطلب الاهتمام بها أثناء الدراسة والتّحليل اللغويين، ممّا جعل اللّسانيات التّوليدية تحلّل اللغة عن طريق صياغة الفرضيات، التي تمكن من تفسير القضايا الممكن ملاحظتها، مع دراسة العلاقات القائمة بينها، بالاعتماد على المنهج الاستنباطي؛ لأنّ اللّغة فعل عقلاني، تتجلّى ملامحه في كون الإنسان يعبر عن الأشياء برموز لغويّة؛ إذ يرى الأشياء من خلال الحديث عنها، وأنّ الإنسان لا ينقلها إلى مرآة العين، بل يعوّض عنها برموز لُغويّة. فاللّغة المعبَّر بها عن الأشياء تأتي على شكل رموز وكلمات وحركات؛ ذلك أنّ الفعل الإنساني فعل عقلاني بامتياز، وهي خاصية من خصائص الإنسان دون غيره كالحيوان مثلا. الكلمات المفتاحية: العقلانية، المنهج، اللغة، الكفاية اللغوية، الأداء اللغويّ. Abstract The mental approach appears as a new trend in language study. Those who believe in this approach claim that the human mind has pervious ideas and knowledge about feelings and experiences and that the language is an integral part of intuitive knowledge in language this requires a special consideration during linguistic study and analysis. This had led to the fact that generative linguistic analyses language by developing hypothesis able to explain observable issues while studying the relations between them using deductive design because language is a mental act that appears in the form that humans express different items using linguistic symbols. He imagines things when he talks about and that humans do not transform these items in their eyes, but compensate them by linguistic symbols. As such, language used to express items comes in the form of symbols utterances making human actions a mental one per se; which is a characteristic distinguishing human from other creatures such as animals. Keywords: Mentalism, Approach, Language, Linguistic Competency, Linguistic Performance, Shumsky, Generative, Behaviorism

الكلمات المفتاحية

العقلانية ; المنهج ; اللغة ; الكفاية اللغ ; ية ; الأداء اللغ ; ي ; montalism ; approach ; longuge ; linguistic cempetency ; linguistic performance ; shumsky ; generative ; behaviorism