أدبيات
Volume 2, Numéro 1, Pages 13-24
2020-06-15

البعد السوسيولوجي لأدب الطفل : النموذج التصوري للتنشئة الاجتماعية

الكاتب : حورية بن يطو .

الملخص

المقصود بأدب الطفل هو كل ما يقال للأطفال بقصد توجيههم، فهو قديم قدم التـــــاريخ البشري يلتزم فيه الأديب بضوابط نفسية واجتماعية وتربوية، ويستعين بوسائل الثقافة الحديثة، وكل ما يجمع المتعة والموهبة والتثقيف والواقعية...الخ، لكن السؤال الذي يفرض نفسه : كيف يمكن أن نتناول موضوع أدب الطفل حتى نتجنب تقهقر طاقته النفسية بعيدا عن السلبية والانحرافية، وعلى النحو الذي يضيف قيمة محمودة ينشأ عليها الطفل ويلتزمها بصورة معقولة ؟ . وركحا على هذا الأساس، فإن أدب الأطفال ـــ بما يحمله من حكايات وسينما وقصص هادفة ــــ يعتبر قيمة انسانية هامة تحفظ له رقيه وخلوده وتنمي له قدراته على الإبداع والابتكار المبكر، لذا يحق لنا نحن المهتمين بأدب الطفل أن نعطيه جل اهتمامنا ورعايتنا بالممارسة والإجراء، وفي خضم هذا الصخب القائم حول اشكالية أدب الطفل، سنبرز بعض الأسس والخصائص التي يقوم عليها البناء التربوي :كالأساس العاطفي والنفسي الذي يتمثل في الجرأة والشجاعة وحب الخير للآخرين والانضباط عند الغضب، والتحلي بكل الفضائل الإنسانية والخلقية على الإطلاق، والهدف من هذه التربية النفسية أن يقوم الطفل بالواجبات المكلف بها على أحسن وجه وأنبل معنى، أما الأساس العلمي والفكري، فيتمثل في التربية بالقصة بأسلوب مثير ومشوّق للأطفال ثم مناقشتهم في أحداث القصة، فالقصة لها سحر على قلوب الصغار، تقدم الفائدة وتحقق الهدف بشكل سلس يسهل ادراكه وهناك التربية بالقدوة وهي أن يكون الآباء قدوة صالحة لأبنائهم، فالولد الذي يرى أبوه مستهترا لا يمكن أن يتعلم الفضيلة ، كما أن الولد الذي يقسو عليه أبوه لا يمكن أن يتعلم الرحمة والشفقة . What is meant by child literature is everything that is said to children in order to guide them, as it is as old as human history, in which the author adheres to psychological, social and educational controls, and uses the means of modern culture, and everything that brings pleasure, talent, education, realism, etc., but the question that imposes itself: how can We address the subject of child literature in order to avoid regression of his psychological energy away from negativity and deviation, and in a manner that adds a commendable value to which the child develops and adheres to in a reasonable way? As a basis for this, children's literature - with its tales, cinema and purposeful stories - holds it as an important human value that preserves its sophistication and immortality and develops its capabilities for creativity and early innovation, so we who are interested in children's literature have the right to give it most of our attention and care in practice and procedure, and in the midst of This hustle and bustle around the problem of children's literature, we will highlight some of the foundations and characteristics that underpin the educational structure: such as the emotional and psychological basis that is emboldened and courageous and love of good for others and discipline when angry, and show all human and moral virtues at all, and the goal of this psychological education is to ensure The child is committed to the duties assigned to him in the best and noblest sense. As for the scientific and intellectual basis, it is represented by raising the story in an exciting and interesting way for the children and then discussing them in the events of the story, the story has magic on the hearts of young people, offering interest and achieving the goal in a smooth and easy to understand. Fathers are a good example for their children, for a child who sees his father negligently cannot learn virtue, just as a child who his father hardens cannot learn mercy and compassion.

الكلمات المفتاحية

التربية بالترغيب والترهيب، التربية النفسية، الموهبة، التقهقر النفسي . education by carrots and intimidation, psychological education, talent, psychological regression