مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 15, Numéro 1, Pages 181-198
2021-04-06

إشكالية الصلة بين الابستمولوجيا وفلسفة العلم النسوية

الكاتب : مولاي ناجم .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مفهوم الابستمولوجيا والمفاهيم المتقاربة من جهة، ومن جهة أخرى إلى الوقوف على الصلة بين الابستمولوجيا وفلسفة العلم النسوية، انطلاقاً من تأصيل المفاهيم في حقل الدراسات الابستمولوجيا، وتبين العلاقة بين الابستمولوجيا وعلم المناهج وبأخويها نظرية المعرفة وتاريخ العلوم؛ لمعرفة مدى انعكاس ذلك على الصلة بين الابستمولوجيا وفلسفة العلم النسوية من حيث أهدافها العلمية وتأويلاتها الحداثية والأخلاقية بعيداً عن الذاتية والجنسانية، كل ذلك في سبيل تقديم رؤية فلسفية تسعى لتحقيق التكامل المعرفي لبناء الحضارات الغربية منها والعربية. Summary: this study , on the one hand , aims at highlighting the concept of epistemology and other similar ones . On the other hand , however, it tends to recognize the connection between epistemology and the philosophy of feminist science, based on originating the concepts in the aesthetics field .Moreover, it also aims at showing the relationship between epistemology and curriculum science along with the theory of knowledge and the history of science to find out the extent to which that relationship is reflected on the link between epistemology and the science of feminist philosophy, particularly in terms of its scientific objectives and modernist as well as moral interpretations , away from subjectivity and gender-related issues. Thus, the study seeks to present a philosophical vision to achieve the cognitive integration for the foundation of both civilizations: Western and Arabic.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: ابستمولوجيا، فلسفة العلم النسوية، علم المناهج، تاريخ العلم، نظرية المعرفة، تكامل معرفي. Keywords: epistemology, feminist philosophy , curriculum science, history of science, the theory of knowledge, cognitive reintegration.