المدونة
Volume 8, Numéro 1, Pages 715-732
2021-03-30

سوسيولوجية القراءة : الإجراء والأداة Psychology Of Reding Procedure And Tool

الكاتب : سباع فدوى . لطرش يوسف .

الملخص

بين الأدب وعلم الاجتماع علاقة قوية أفرزت تخصيص فرع في العلوم الإنسانية سمي "علم اجتماع الأدب" اهتم بدراسة الأدب كظاهرة اجتماعية، وتفرعت منه اختصاصات عديدة، خاضت في العلاقة بين الأدب والمجتمع، والسبل التي من خلالها تتضح خصوصيته بعد تلقيه، فأصبح في ضوء هذا التوجه مبنيا على فكرتين ؛ تتمثل الأولى في مفهوم الإبداع كصراع بين ذات الكاتب والذات الجمعية، أما الثانية فيمثلها دور القراء في توجيه هذا الإبداع ، وأدى التفسير الاجتماعي للأدب إلى ظهور توجه نقدي معاصر يعرف بعلم اجتماع القراءة، يجعل من القراءة شرطا أساسيا لضمان استمرار كل عملية إبداعية،فكيف تبلور هذا التوجه ؟ وما هي أهم مرتكزاته؟ Between literature and sociology a strong relationship wich it made a branch of humanities is called ‘’ Literature and sociology ‘’ it Interested in studying literature as a Social phenomenon, and branched out from it many branches, that had studied the relationship between literature and and society and the ways that clarify the characteristic of literature after learning it, then it became with this orientation built on tow ideas , the first one is represented in a concept of creativity as a conflict between the writer himself and the collective self, the second is how to orient this creativity from readers,and Social interpretation gave rise to a contemporary criticismis Known as sociology of reading ; make reading a principal condition to carry on every creative operation, so how is this orientation formulated ? and what are its foundations ?

الكلمات المفتاحية

سوسيولوجيا، قارئ، مجتمع ، كتاب، قراءة ; Sociology , Reader, Community ,Book , reading