دراسات في التنمية والمجتمع
Volume 5, Numéro 1, Pages 22-33
2018-06-01

تكييف البرامج التعليمية الجديدة واثرها على الاداء التربوي للمعلم. دراسة على عينة من المعلمين The Adaptation Of The New Didactic (pedagogic) Programmes And Its Impact On The Educational Performance Of The Teachers The Study Applied On A Group On Of Institutors As A Sample

الكاتب : وليد العيد .

الملخص

الملخص هدفت الدراسة إلى معرفة اثر تكييف البرامج التعليمية على الاداء التربوي للمعلم، وشملت الجوانب التالية تتمثل في: نوع التكوين والاقدمية وحرية التصرف في محتوى البرامج، ويمكن أن تستغل هذه الوسيلة في تصنيف المعلمين والأساتذة لمعرفة الذين يحتاجون إلى إعادة التكوين والتأهيل من جديد، بالاضافة إلى إعادة النظر في نوع التكوين الذي يؤثر مباشرة على تحسين كفاءة وأداء المعلمين. ومن خلال تطبيق استبيان الاداء التربوي الذي قام الباحث ببناءه على عينة حجمها (50) معلما ومعلمة، وباستخدام اختبار(كا2) تبين ان نوع التكوين الذي تلقاه المعلمين لم يؤثر إيجابا على الأداء التربوي للمعلم، بالاضافة الى لأن المعلمين ذوي الأقدمية يتأثر أداؤهم سلبا وهذا لغياب التهيئة النفسية لتقبل البرامج الجديدة.أما بالنسبة للفرضية الثالثة التي تحققت تبين أن المعلم لا يتصرف بحرية في محتوى البرامج التعليمية الجديدة بل هو مقيد بها، وهنا تكمن الصعوبة ويتأثر أداؤه سلبا . وهذا ما تؤكده الدراسات الميدانية السابقة التي أجراها كل من علماء النفس وعلماء التربية، مما يقودنا إلى إعادة النظر في المشروع التربوي ككل، ويحتم علينا ايضا إعادة تغيير إستراتيجية إصلاح التعليم ببلادنا. ويتبين من النتائج المحصل عليها من خلال إجابات المعلمين على الاستبيان أن تكيف البرامج التعليمية الجديدة يؤثر على الأداء التربوي للمعلم وهذا التأثير نسبي، اما ان يكون سلبا او ايجابا، وهذا وفق الاستراتيجية المطبقة في تطبيق البرامج التعليمية الجديدة ويدخل في ذلك الكثير من العوامل . الكلمات المفتاحية: تكييف؛ البرامج التعليمية ؛ الاداء التربوي للمعلم؛ التكوين؛ الاقدمية ؛محتوى البرامج؛ تصنيف المعلمين؛ التاهيل؛ تحسين الكفاءة. Abstract : This study aims at identifying the effect of adaptation and implementation of curricula on educational teacher performance, incorporating the following aspects: the type of training, experience, and adaptability of the content of programs. This method is exploited in the classification of teachers and professors to identify those who need to be reformed and well qualified, and reconsider the quality of training that directly affects the improvement of the competence and performance of teachers. Through a questionnaire done on a sample of (50) teachers, applying educational performance, and using the test (k 2); this shows that the quality of training that the teacher has received did not influence positively his academic performance, while teachers with experience were negatively affected because they were not psychologically prepared to learn and accept new programs; however, the third assumption made shows that the teacher cannot operate freely in the new content of the curriculum, but it is limited, and there arises the problem that affects negatively the performance. This is what was confirmed through the previous studies done by scientists and educational psychologists, which leads us to reconsider the educational project as a whole, and also requires us to change the education reform strategy in our country. The results obtained demonstrate that the adaptation of new educational programs affects teacher's educational performance positively or negatively in a proportional manner, according to the strategy used in the implementation of new educational programs, because of the varied and numerous factors.

الكلمات المفتاحية

التكييف .الاداء التربوي .البرامج التعليمية