آفاق سينمائية
Volume 8, Numéro 1, Pages 272-299
2021-02-17

حجاجية الخطاب السينمائي في مواجهة جائحة كورونا كوفيد 19

الكاتب : هامل لخضر .

الملخص

ملخص ينهض الخطاب السينمائي على تقنيات الخطاب وآليات الحجاج، إذ الهدف والغاية منهما، التأثير على المتلقي، من خلال الاعتماد على ما توفر اللغة من أدوات إجرائية، وما يحيط بها من وسائل ووسائط غير لغوية، تسهم في عملية التواصل الأمثل بين المخاطِب والمخاطَب، واستغلال كفاءة الخطاب السينمائي أصبح ضروريا في ظل انتشار جائحة كورونا كوفيد 19، للحد من انتشارها وتقليص ضررها على الأفراد والمجتمعات، وذلك من خلال توعية الأفراد، كل بحسب ما يقتضيه مقام وحال المتلقي، وذلك للخروج من هذه المحنة بأقل التكاليف الممكنة، ولصناعة وعي يرافق الإنسان في حاضره، ويعده لما هو آت. Abstract Cinematographic discourse is based on discourse techniques and argumentative mechanisms, their aim being to influence the recipient of whatever medium, relying on the availability of procedural tools and the non-linguistic media environment that contribute to the optimal communication process between the two ends of the conversational process, And harnessing the effectiveness of cinematic speech has become necessary in view of the spread of the Corona Covid 19 pandemic, to limit its spread and reduce its damage to individuals and societies, educating individuals, each according to the demands of the status and condition of the recipient, in order to emerge from this ordeal with the lowest possible costs, and to create awareness. It accompanies man in his present and prepares him for what is to come.

الكلمات المفتاحية

الحجاج – الخطاب – السينما – كوفيد 19- كورونا.