دراسات وأبحاث
Volume 13, Numéro 1, Pages 1011-1030
2021-01-15

استراتيجيات إدارة الغضب وسبل تعزيزها من وجهة نظر طلبة كلية التربية بجامعة الخليل

الكاتب : مخامرة كمال .

الملخص

المُلخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى استراتيجيات إدارة الغضب وسبل تعزيزها من وجهة نظر طلبة كلية التربية بجامعة الخليل، وبيان مدى اختلاف هذه الاستراتيجيات باختلاف الجنس، والمستوى الدراسي، والتخصص. طبق المنهج النوعي المعتمد على المقابلة المعمقة والكمي الوصفي المعتمد على الاستبانة، تم اختيار عينة عشوائية طبقية قوامها(487) طالبا وطالبة من طلبة كلية التربية والبالغ عددهم (974) طالباً بما نسبته 50% من مجتمع الدراسة. وأشارت نتائج الدراسة أن استراتيجيات إدارة الغضب جاءت بدرجة متوسطة، مع وجود فروق دالة إحصائياً تبعا لمتغير الجنس لصالح الإناث، وعدم وجود فروق تبعا لمتغير المستوى الدراسي، والتخصص في استراتيجيات إدارة الغضب من وجهة نظر الطلبة. الكلمات المفتاحية: الغضب، استراتيجيات إدارة الغضب Abstract Enhancement of Anger Management Strategies among Faculty of Education Students at Hebron University Dr. kamal Makhamreh kamalm@hebron.edu Dr. Ibrahim al masri masrii@ hebron.edu The study aimed at recognizing anger management strategies and ways of enhancing them among a group of students in the Faculty of Education at Hebron University. The study also investigated the extent to which anger strategies differ due to the variables of gender, academic level, and student's major. The researchers used the qualitative method that is based on thorough interview and the descriptive method through using a questionnaire. The population of the study encompassed all students at the Faculty of Education (947). A 487-sample was selected from the population with a percentage of 50%. Results of the study showed that anger management strategies scored a medium degree with statistically significant differences in these strategies attributed to gender variable for the favor of females. There were no statistically significant differences due to academic level and major variables in anger management strategies from students point of view.

الكلمات المفتاحية

الغضب استراتيجيات ادارة الغضب