رفوف
Volume 9, Numéro 1, Pages 191-210
2021-01-28
الكاتب : علي زروقي عـبد القادر .
تعدّ الصورة في القصيدة ركيزة من ركائز الجمال في الشعر، لما لها من دور في عملية بنائه وتأويلاته، وهي أحد عناصر البناء الفني للنصوص الشعرية وإحدى المكوّنات الأصليّة للقصيدة، لذلك حاول الشاعر المعاصر أن يجعل قصيدته نسيجًا متشابكًا من الصور متفاعلة مع عناصر البناء الشعري، ولأهميّتها القصوى في العمل الشعري أولاها الشعراء والنّقاد في مختلف العصور عنايةً كبيرة. ومن خلال ما ذكر جاءت هذه الدراسة لتبحث في مفهوم الصورة الشعرية عند النقاد العرب القدامى والمحدثين، أي بتتبّع مفهومها عبر محطات زمانية مختلفة، كما يروم هذا البحث أيضًا إلى إظهار الفارق بين المفهومين. The image in a poem is considered as one of the pillars of beauty in poetry due to itd role In the process of its construction and interpretation. It is also one of the element of the artistic structure of a poetic text and one of the authentic components of the poem. Therefore, the contemporary poet attempts to make his poem an interrelated fabric of images interacting with the element of the poetic construction. For its crucial importance in the poetic work, poets and critics have given it great importance over the different ears. The study examines the concept of the poetic image amongst the ancient and modern Arab critics, and to trace this concept through different stations. Finally, the study attempts to illustrate the differences in this concept between the two schools.
صورة شعرية، نقد قديم، نقد حديث، خيال. Peotic image; Ancient critics; Modern critics; Fiction.
بن خولة كراش
.
ص 103-120.