فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 4, Pages 61-98
2017-12-01
الكاتب : مختار لزعر . عبد الله الفوزان .
يتناول هذا المقال العلمي مفهوم العلاقات التخاطبية من منظور التصور التداولي ومدى الاستفادة منها وتوظيفها في أقسام اللغة العربية وبالضبط في تدريس مقرري: النحو والبلاغة، وذلك في إطار ما يسهّل عملية الفهم والاستيعاب من قبل ما يتلقاه طلبة أقسام اللغة العربية؛ حيث حاولنا أن نشير إلى بعض النظريات التداولية التي يمكن أن تقدم يد العون إلى الإطار التعليمي البيداغوجي المتبع من قبل غالبية الأساتذة الذين يدرسون هذين المقررين. Abstract: This scientific article deals with the concept of conversational relationships from a pragmatic perspective and the extent to which they are used in the Arabic language departments and precisely in the teaching of the two courses: grammar and rhetoric, within the framework of what facilitates the process of understanding and comprehension by what students of the Arabic language departments receive; where we tried to point out some pragmatic theories that can provide a helping hand to the pedagogical educational framework followed by the majority of the professors who teach these two courses.
العلاقات التخاطبية؛ التصور التداولي؛ البلاغة؛ النحو؛ التعليم؛ البيداغوجيا. Keywords: conversational communication, pragmatic perspective, rhetoric, grammar, teaching, pedagogy
سيدي موسى إيمان
.
سيدي موسى فائزة
.
ص 397-420.
مكاتي توهامي
.
الحاج عيفة
.
ص 70-96.