فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 4, Pages 143-158
2016-12-15
الكاتب : فيصل محسن القحطاني .
منذ ظهور الدراما التلفزيونية إلى يومنا هذا، وهي تتدفق إلى عالمنا بقوة، والحقيقة نحن من فتح لها أبواب عقولنا، ذهبنا إليها مهرولين طورا، وراكضين تارة أخرى، لحقنا بها إلى أبعد مما كنا نتصور، شغلت بالنا، فأصبحت جزءاً من حياتنا، بل حياتنا جزء منها، نعيش فيها، وتعيش علينا، فعلت فعلتها بنا، فأسرتنا بعوالمها الساحرة، لأنها أضحكتنا كثيراً، وأبكتنا أكثر، لتغير أنماط الحياة فينا. ورغم ذلك كله، أنكرناها شر إنكار، تنصلنا من مواجهتها، فاستفادت من ضعفنا، وأخضعتنا لسطوتها، فصارت تجرنا خلفها جيلاً بعد جيل. Abstract Since its advent to today, the television drama flows into our world strongly, and the truth is that we opened from it the gates of our minds. In fact, we made it possible for it to captivate our minds. We went hastily for periods and hurried towards it for others. We followed it beyond what we could imagine. We can’t stop thinking about it. It became a part of our lives and our lives became a part of it. We live in it and it lives on us. It controlled us with its fascinating world. It made us laugh and cry a lot, changing our lifestyles. Despite all this, we denied it and disclaimed confronting it. It benefited from our weaknesses and subjected us to its power, dragging us behind generation after generation.
الحجاج، الخطاب النقدي، الدراما التلفزيونية، التخاطب، المعرفة، السياق، التواصل، المقام، الحبكة، الإخراج. Keywords: Drama, captivate, fascinating world, critical discourse
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.