فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 3, Pages 111-124
2016-09-15

الرّؤيا والحلم في الأدب الصّوفيّ Vision And Dream In Mystical Literature

الكاتب : خالد عطار .

الملخص

الغيبيات غايات الصّوفي لها يعيش ووراء إدراك كنهها يسعى، والأمور الغيبية في تصوّرهم لا تدرك بالعقل لارتباطها بالذوق ولا يمكن فهمها إلاّ بالبصيرة، والقلب محلّها، فنجد لها ارتباطا بعوالم أخرى تكون مجسّدة في الرّؤى والأحلام الّتي تعدّ خروجاً عن عالم الحسّ إلى عالم شفاف هدفه التّماهي مع المطلق اللامحسوس، واللامستقر. والرّؤى خواطر ترد على القلب وأحوالٌ تتصوَّر في الوهم فتعدّ الصور المتوهمة مصدرا من مصادر الإبداع الفني. Abstract :The unseen/hidden/invisible things are the mystic’s ultimate goals for which he lives and he seeks the perception of their quintessence. The invisible things, according to their perception, are not seized by the reason for they are intimately connected with the initiatory taste, and can only be understood by clear-sightedness, and the heart is its place. They are linked to other universes that incarnate in visions and dreams and leave the world of the sense to penetrate a subtle/transparent world whose goal identified with the immaterial and unstable absolute. Oneiric/dreamlike visions are subtle reflections that respond to the heart, and spiritual states imagined in illusion/fantasy, thus preparing illusionary images as a source of fantasy artistic inspiration/creativity.

الكلمات المفتاحية

الرّؤيا؛ الحلم ؛ الأدب الصّوفيّ ؛ الإبداع الفني ؛ الذوق ؛ عالم الحسّ ؛ الكرامات. Keywords: Mystical Literature, initiatory taste, clear-sightedness, oneiric visions, illusionary images, artistic inspiration