التكامل الاقتصادي
Volume 6, Numéro 3, Pages 64-71
2018-09-30

The Role Of Virtual Communities In Purchasing Decision Making: A Netnographic Approach

Authors : Hela Diouani . Amel Graa . Mohamed Chahidi .

Abstract

Since the advent of the internet, consumers have been using this web to communicate with each other. Cyberspace has become a new kind of social terrain, cluttered with "virtual communities". Our research aims to show the importance and the role of virtual communities of brands on the decision-making of Internet users. In order to achieve this objective, we based on a Netnographic approach to analyze the opinions shared by members of the virtual community of Sephora. Then a thematic analysis was carried out in order to reorganize the verbatim into different themes. The results show that virtual communities have a very important impact in decision-making among Internet users, and this at each stage of the purchasing decision-making process منذ ظهور الإنترنت، أصبح المستهلكون يستخدمون الانترنت للتواصل مع بعضهم البعض. حيث أنشأ هذا الفضاء الالكتروني نوعًا جديدًا من التضاريس الاجتماعية، المزدحمة بـ "المجتمعات الافتراضية". يهدف بحثنا هذا إلى تقصي أهمية ودور المجتمعات الافتراضية للعلامات التجارية في اتخاذ قرار الشراء عند مستخدمي الإنترنت. و من أجل تحقيق هذا الهدف، اعتمدنا على المنهج النتنوغرافي لتحليل الآراء التي شاركها أفراد المجتمع الافتراضي للعلامة التجارية "سيفورا". حيث تم الاستعانة بطريقة تحليل المحتوى من أجل إعادة تنظيم المواضيع المختلفة التي كانت محل نقاش وتواصل بين أفراد المجتمع الافتراضي المدروس. في الأخير أظهرت نتائج الدراسة أن المجتمعات الافتراضية لها تأثير مهم للغاية في اتخاذ قرار الشراء بين مستخدمي الإنترنت وذلك في كل مرحلة من مراحل عملية اتخاذ قرار الشراء.

Keywords

Virtual communities; Purchasing process; Purchase decision; Internet user; Netnography مجتمعات افتراضية؛ عملية الشراء؛ قرار الشراء؛ مستخدمو الانترنت؛ نتنوغرافيا