الإحياء
Volume 20, Numéro 4, Pages 1023-1042
2020-11-18

Teachers’ Perceptions Of Computer Use To Enhance Efl Students’ Writing Skill

Authors : Cherfaoui Samia . Kaouli Nadir .

Abstract

This study aims at investigating teachers’ perceptions of computer use in EFL classrooms in general, and more specifically its use in developing the students’ writing skill. A descriptive study was conducted where data was gathered through a questionnaire to teachers at the Department of English, at Laghouat University during the first semester of the academic year 2017-2018. The sample of this study consisted of a number of 12 teachers among them 5 written expression teachers while the remaining teachers have had an experience in teaching written expression in the past few years. The two hypotheses set to this study are: the use of computers, or some computer software, may help in overcoming the students’ writing difficulties at the different levels, i.e., sentence, paragraph, and the essay levels. The second hypothesis is that most teachers have positive attitudes towards using computer in the FL classroom. The findings of this study revealed that computer and computer software can help in enhancing EFL students’ writing skill and that teachers do welcome its integration into their classes. الملخص تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف تصورات الأساتذة حول استخدام الكمبيوتر في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بشكل عام، وبشكل أكثر تحديدًا استخدامه في تطوير مهارة الكتابة لدى الطلاب. من أجل تحقيق هدا الهدف، أجريت دراسة وصفية حيث تم جمع البيانات من خلال استبيان قدم للأساتذة بقسم اللغة الإنجليزية بجامعة الأغواط خلال الفصل الدراسي الأول من السنة الدراسية 2017-2018. كما تكونت عينة هذه الدراسة من عدد 12 أستاذ من بينهم 5 أساتذة مكلفون بتدريس التعبير المكتوب في حين أن الأساتذة المتبقين كان لديهم خبرة في تدريس مهارة الكتابة في السنوات القليلة الماضية. الفرضيتان اللتان تقوم عليهما هذه الدراسة هما أن: استخدام أجهزة الكمبيوتر، أو بعض برامج الكمبيوتر، قد يساعد في التغلب على صعوبات الكتابة لدى الطلاب و دلك على المستويات المختلفة، أي الجملة، الفقرة، ومستويات المقالة. أما بالنسبة للفرضية الثانية فهي تقوم على أن معظم الأساتذة لديهم مواقف إيجابية تجاه استخدام الكمبيوتر. و في الأخير، كشفت نتائج هذه الدراسة أن الكمبيوتر وبرامج الكمبيوتر يمكن أن تساعد في تعزيز مهارة الكتابة لدى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وأن المدرسين يرحبون بدمجها في صفوفهم.

Keywords

English as a Foreign Language ; Computer software ; Writing Skill