RECHERCHES
Volume 14, Numéro 1, Pages 183-199

احتكار الإرادة، الحقيقة للوجه الجديد للتعاقد -نماذج العقود- The Monopoly Of The Will, The Truth Behind The New Contracting -contract Models-

الكاتب : محمودي مليكة .

الملخص

الملخص: إن المساواة المزعومة في ظل مبدأ سلطان الإرادة تَنحصِر في مساواة نظرية لا توجد على أرض الواقع وذلك ضمن المعاملات الحديثة؛ وبناء على هذا يذهب البعض إلى القول أن العقد الذي أدى دورا كبيرا وهاما؛ أَخذ الآن في الاضمحلال ويوشك أن يختفي من عالم القانون. وما زاد من الأزمة التي لحقت الإرادة في العقود هو التوجه نحو توحيد أنماط صياغة العقود التي تعتبر وجه جديد للتعاقد؛ مما أدى إلى انحصار المجال الذي تستطيع فيه الإرادة إنشاء الالتزامات، بل احتكارها من أحد أطراف العلاقة العقدية في ظل اتساع نطاق التعاقد عن طريق نماذج العقود. Abstract: The alleged equality under the authority of the will principle is confined to a theoretical equality that does not exist in reality, as a part of modern transactions. Based on this, some have argued that the contract played a large and important role: It is now declining and about to disappear from the realm of law. What added to the crisis that afflicted the will in contracts was the trend towards unifying patterns of contract drafting, which are considered a new way of contracting. As a result, the field in which the will can create obligations is restricted, but rather monopolized by one of the parties to the contractual relationship in light of the expansion of the scope of contracting through contract models.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: العقد؛ الإرادة؛ مبدأ سلطان الإرادة؛ نماذج العقود، اختلال التوازن العقدي. ; Key Words: Contract, Will , The principle of the authority of the will, Contract models, nodal imbalance.