مجلة الدراسات التجارية والاقتصادية المعاصرة
Volume 2, Numéro 2, Pages 151-164
2019-07-15

تسويق الحملة الانتخابية: عوامل نجاح رئاسيات 2004

الكاتب : عثمان ليلى .

الملخص

نتيجة لتعدد المترشحين يشتد التنافس بينهم، فكل مرشح يحاول أن يبرز نفسه بالإعلان عن برنامجه ومقترحاته السياسية وفق ما يعرف بالحملة الانتخابية، ولكي لا تعم الفوضى وضع المشرع الجزائري مجموعة من القوانين لتنظيمها من توقيت ومدة الحملات الانتخابية والوسائل المسموحة والممنوعة استعمالها. تهدف هذه الدراسة إلى إبراز كيفية تسويق الحملة الانتخابية مع تحديد عوامل نجاح رئاسيات 2004، واعتمدنا في ذلك على الأسلوب الوصفي التحليلي وفي الأخير توصلنا إلى أن الحملة الانتخابية تتم وفق استراتجيات وأساليب محددة. توصلت هذه الدراسة إلى أن الحملة الانتخابية لرئاسيات 2004 كانت سنة مميزة للمترشح عبد العزيز بوتفليقة حيث اكتسح الساحة ونال أعلى نسبة تصويت 85 بالمئة ويمكن أن نرجع أسباب الفوز أو النجاح إلى عوامل سياسية واقتصادية والاهم من ذلك العوامل الشخصية. As a result of the multiplicity of candidates, the competition intensified. Every candidate tries to show himself by announcing his program and political suggestions by electoral campaign. In order to avoid the chaos, the Algerian legislator has set a number of laws to regulate the timing and duration of electoral campaigns and the permitted and prohibited means of using them. This study aims to displaying the marketing of election campaign, and we determining the success factors of 2004 presidency, we have adopted also analytical discprective method. We have concluded that the election compaign is conducted according to specific strategies and methods. We also have found that the election campaign of 2004 presidency was a special year for the candidate abd elaziz boutaflika where he had token the highest voting rate of 85%, We can return the reasons for victory to political, economic reason, and more importantly personal reasons.

الكلمات المفتاحية

التسويق السياسي، الحملات الانتخابية، الحملة الانتخابية للانتخابات الرئاسية 2004. Politics Marketing, Electoral Campaigns, Presidential Election Campaign 2004