المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 2, Numéro 2, Pages 14-23
2015-09-29

Tv Picture Between Securing Media Communication And A Culture Of Political Control الصورة التلفزية بين تأمين الاتصال الإعلامي وثقافة التحكم السياسي

الكاتب : ريم الشريف .

الملخص

There is no doubt that the age has changed by all historical, social, economic, even moral and aesthetic standards and criteria, and in this context the image has become not merely an emotional pleasure or artistic simulation, it has become a culture and thought. After it was incorporated in the processes of economic and technological production, and it engaged in the game of political and ideological employment, and indeed The picture has become the language of the times. And she neglected herself the right of communication and media initiative, especially if it comes to the television image where the effect and the ability to reach the recipient, perhaps it reduces all the senses and puts them behind the eye that has become a gateway to the body but to the self, the world and things. From this site, the TV picture turned a special language into an exceptional system that establishes new and updated ideals and values that are compatible with the culture of globalization and are compatible with the market economy and the supposed devotion to the authority of competition and the language of interests لاشك أنّ العصر قد تغير بكل المقاييس والمعايير التاريخية، الاجتماعية والاقتصادية وحتى الأخلاقية والجمالية، وفي هذا السياق الصورة وأضحت لا تشكل مجرد متعة انفعالية أو محاكاة فنية فقد أصبحت ثقافة وفكرا. بعد أن اندرجت في عمليات الإنتاج الاقتصادي والتكنولوجي ،وانخرطت في لعبة التوظيف السياسي والإيديولوجي وبالفعل أصبحت الصورة تمثّل لغة العصر. وأفتكت لنفسها حقّ المبادرة الاتصالية والإعلامية. وخاصة إذا ما تعلّق الأمر بالصورة التلفزيونية حيث التأثير والقدرة على النفاذ إلى المتلقي، لعلها تختزل كل الحواس وتضعها خلف العين التي أضحت بوّابة للجسد بل إلى الذات والعالم والأشياء. من هذا الموقع بالذات تحولت الصورة التلفزيونية لغة خاصة إلى نظام استثنائي يؤسس لمثل وقيم جديدة ومستحدثة تتناسب مع ثقافة العولمة و تتلاءم مع اقتصاد السوق وما يفترضه ذلك من تكريس لسلطة التنافس ولغة المصالح.

الكلمات المفتاحية

الصورة التلفزية ، التحكم السياسي، الاتصال الاعلامي picture . securing. media communication . a culture. political