مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 6, Numéro 1, Pages 131-145
2020-06-30

الفروق في دافعية الانجاز الرياضي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي تبعا لمتغير الجنس

الكاتب : ارفيس زبير . بوزيد أوشن .

الملخص

تهدف الدراسة الى معرفة الفروق في مستوى كل من دافع انجاز النجاح ودافع تجنب الفشل ودافعية الإنجاز الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تبعا لمتغير الجنس، وقد تم اعتماد المنهج الوصفي على 633 تلميذ تم اختيارهم باعتماد الطريقة العشوائية البسيطة من تلاميذ ثانويات بعض دوائر ولاية المسيلة (عين الملح، جبل امساعد، سيدي عامر، امجدل) للسنة الدراسية 2017/2018 (12 ثانوية) والمقدر عددهم 5112 تلميذ بنسبة تمثيل تقدر بـ: 12.97%، وتم استخدام مقياس دافعية الانجاز الرياضي لجو وولس في ذلك، ليتم التوصل في الأخير إلى النتائج التالية: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دافعية انجاز النجاح لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دافع تجنب الفشل لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى دافعية الانجاز الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث. The differences in sport achievement motivation between male and female students Abstract: Study Objective is Examine gender differences in sports achievement motivation between male and female students، the study population consisted of 5112 students from several secondary school districts; Aïn El Melh، Djebel Messaâd، Sidi Ameur and Medjedel in the province of M’sila (Algeria) for the academic year 2017/2018. The study included a sample of 663 male and female students from various educational levels selected with the use of simple random sampling method representing 12.97% ،the Study Methodology is descriptive approach. To achieve the objectives of the study، the following tool was used Joe Willis، Sport-Specific Achievement Motivation’ Scale. Study Results: There is not statistically significant differences in motive to achieve success among secondary school students attributed to gender variable There is statistically significant differences in motive to avoid failure among secondary school students attributed to gender variable، in favour of females. There is statistically significant differences in sport Achievement Motivation among secondary school students attributed to gender variable، in favour of females.

الكلمات المفتاحية

دافع انجاز النجاح ; دافع تجنب الفشل ; دافعية الانجاز الرياضي ; التلاميذ