Recherchers economiques manageriales
Volume 14, Numéro 2, Pages 431-449
2020-06-06

محددات القدرة التنافسية لمنتوج التمور الجزائرية في أهم الأسواق العالمية

الكاتب : محمدي رشيد .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى حصر و تقدير بعض مؤشرات الأداء التنافسي لمنتوج التمور الجزائرية والوقوف على مواضع القوة للحفاظ عليها و تقويتها و التعرف على مواضع الضعف لمعالجتها، حيث أوضحت النتائج أن لهذا المنتوج ميزة نسبية ظاهرة أكبر من 230 كمتوسط للفترة (2000-2017) مما يؤهل الجزائر إلى مصاف الدول المتخصصة في هذا المحصول. كما أن لديها تنافسية سعرية قوية مع منافسيها في أهم الأسواق من ناحية قيمة الصادرات منها سوق فرنسا، روسية، كندا، بلجيكا و المغرب و ضعيفة في سوق الإمارات العربية المتحدة مع منافستها إيران وتونس. بالإضافة إلى قوة مركزها التنافسي في هذه الأسواق، مما يتيح إمكانيات للتوسع في التجارة مع هذه الدول خاصة أن للجزائر مؤشر نصيب سوقي جيد و معدل اختراق للأسواق مقبول مع (فرنسا41.9%-0.66، روسيا 2.39%2-0.22، كندا6.88%2- 0.072) و بقيم اقل مع بقية الدول. ومن بين الوسائل المقترحة لتعزيز هذه القدرة التنافسية للتمور الجزائرية تفعيل الحماية بعلامة البيانات الجغرافية للمنتوج (IG)، و تحسين مستوى الخبرة والمهارة الفنية والتسويقية لمنتجي ومصنعي التمور بإدخال تقنيات حديثة لزيادة الكفاءة الإنتاجية و كذلك الاستغلال الأمثل لتكنولوجيات الإعلام والاتصال الجديدة(NTIC) بتعريف هذا المنتوج و كذلك الاستفادة من ايجابيات التجارة الالكترونية للوصول للمستهلك الأجنبي. Abstract: The study aimed to quantify and evaluate some of the competitive performance indicators of Algerian dates. It attempts to identify the strengths to maintain and increase them, and identify weaknesses to address them. The results indicated that the Algerian date product has a comparative advantage over 230 as an average for the period (2000-2017). This qualifies Algeria to the ranks of countries specialized in the production of dates. Also the results confirmed that Algeria has a strong price competitiveness compared to its competitors in the most important markets in terms of exports value such as France, Russia, Canada, Belgium and Morocco, but it has low price competiveness in the UAE market compared to its competitors Iran and Tunisia.In addition to the strength of its competitive position in these markets, Algeria has the potential capabilities to expand trade in these countries, especially that it has a good market share index and an acceptable markets penetration rate (France 41.9% -0.66, Russia 2.39% 2-0.22, Canada 6.88% 2 - 0.072), and it has lower values indexes in other countries.Among the important means proposed to enhance the competitiveness of Algerian dates: Activate the protection of the geographical indications of the product (IG), Improve the level of technical and marketing experiences and skills of date producers and manufacturers by introducing modern technologies in order to increase production efficiency, Optimizing the use of new information and communication technologies (NTIC) in the definition and publicity of dates product, and take advantage of the electronic commerce benefits to access the foreign consumer.

الكلمات المفتاحية

التنافسية ؛محددات المركز التنافسي ؛التمور ؛الجزائر