افاق للعلوم
Volume 5, Numéro 3, Pages 403-413

المستوى الاقتصادي للأسرة الجزائرية وعلاقته بالتحصيل الدراسي للأبناء The Economic Level Of The Algerian Family And Its Relation To The Educational Achievement Of The Children

الكاتب : جسان خرفان . شوقي قاسمي .

الملخص

ملخص: يعتبر التحصيل الدراسي من المواضيع التي تحظى باهتمام كبير في مختلف الأنظمة التربوية، كونه يمثل العنصر الأساسي في عملية التعلم، لما له من دور ايجابي في مختلف مراحل حياة الأبناء الدراسية وفي مستقبلهم المهني على حد سواء. واذا كانت الاسرة الجزائرية تعيش تغيرات متسارعة في بنائها وادوار أفرادها،مع معانتها في العقود الاخيرة من وضعيات اجتماعية واقتصادية صعبة بسبب الازمات المتعددة الابعاد التي مرت بها الجزائر، جعلت الاسرة الجزائرية عاجزة عن تلبية واشباع حاجات ابنائها المادية والمعنوية، وحالت دون قدرتها على تهيئة مناخ اسري يجد فيه ابنها التلميذ العناية والمتابعة لأدائه المدرسي. وبناء على ذلك فمن المتوقع ان يتأثر مستوى التحصيل الدراسي للأبناء بمستوى الوضع الذي تعيشه الاسرة الجزائرية في ظل التغيرات الاجتماعية والاقتصادية والثقافية الحادثة فيها. وانطلاقا مما سبق تحاول الدراسة الحالية الكشف عن العلاقة بين المستوى الاقتصادي للأسرة الجزائرية والتحصيل الدراسي للأبناء، بالنظر إلى التحولات التي تعيشها أسر الأبناء المتمدرسين في المرحلة الثانوية، منطلقة من التساؤل الرئيسي الآتي: هل توجد علاقة بين مستوى الأسرة الاقتصادي والتحصيل الدراسي للأبناء المتمدرسين في المرحلة الثانوية؟ وللإجابة على هذه الإشكالية تبنت الدراسة فرضية عامة مفادها ان هناك علاقة طردية بين المستوى الاقتصادي للأسرة والتحصيل الدراسي لأبنائها المتمدرسين في المرحلة الثانوية، ومن خلال بيانات الدراسة الميدانية تبين فعلا أن هناك علاقة طردية بين المتغيرين، فكلما ارتفع المستوى الاقتصادي للأسرة ارتفع مستوى التحصيل الدراسي لدى الأبناء، وكلما انخفض المستوى الاقتصادي للأسرة انخفض بدوره مستوى التحصيل الدراسي للأبناء. Abstract: Educational achievement is one of the topics of great interest in the various educational systems, as it is the main element in the learning process, because it has a positive role in the various stages of the life of the children of education and in the future career as well. If the Algerian family is experiencing rapid changes in its construction and the roles of its members, with its suffering in the last decades of difficult social and economic situations due to the multi-dimensional crises experienced by Algeria, the Algerian family has been unable to meet and satisfy the material and moral needs of its children and prevented its ability to create a family atmosphere In which her son finds the student to take care of and follow up on his school performance.. Consequently, the level of educational attainment of children is expected to be affected by the level of the situation experienced by the Algerian family in light of the social, economic and cultural changes taking place there. Based on the above, the present study attempts to uncover the relationship between the economic level of the Algerian family and the educational attainment of the children, in view of the transformations experienced by the families of the children of secondary school students. The main question is whether there is a relationship between the economic level of the family and the educational attainment of the children in secondary school ? In order to answer this problem, the study adopted a general hypothesis that there is a positive relationship between the economic level of the family and the educational achievement of its secondary schoolchildren. The field study data shows that there is a positive relationship between the two variables.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المستوى الاقتصادي، الأسرة، العلاقة، التحصيل الدراسي. ; Keywords: economic level, family, relationship, educational attainment.