مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 16, Numéro 1, Pages 437-464
2020-03-03

القيادة الاستراتيجية ودورها في تنمية القدرات التنافسية لمنظمات الأعمال الدولية بدولة الكويت

الكاتب : عبدالله عادل .

الملخص

القيادة الاستراتيجية ودورها في تنمية القدرات التنافسية لمنظمات الأعمال الدولية بدولة الكويت ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أهم الممارسات التي يمكن للقيادة الاستراتيجية اتباعها في الشركات الدولية لصناعة الأغذية بقطاع الأغذية والمشروبات في الكويت بما يساهم في تعزيز قدرتها التنافسية في ظل المنافسة الشديدة من قبل الشركات العالمية المنتجة للأغذية. وتحديد مدى مساهمتها في تنمية قدراتها التنافسية. تكونت عينة البحث من(147) مفردة من أعضاء مجالس الإدارات ومديري الإدارات، ورؤساء الأقسام، (13) شركة، واعتمدت الدراسة على منهج الوصف التحليلي وعلى استبيان كأداة أساسية وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1. وجود علاقة إيجابية بين القدرة التنافسية وبين تحديد التوجهات الاستراتيجية لمنظومة العمل. 2. وجود علاقة إيجابية بين القدرة التنافسية وبين تطوير الأساليب والممارسات الأخلاقية . 3. وجود علاقة إيجابية بين القدرة التنافسية وبين تطوير رأس المال. 4. وجود علاقة إيجابية بين القدرة التنافسية وبين دعم وتعزيز الثقافة التنظيمية. 5. وجود علاقة إيجابية بين القدرة التنافسية وبين وضع رؤية وتصور للمستقبل. 6. وجود علاقة إيجابية بين القدرة التنافسية وبين اختيار وتطوير الأجيال القادة (قادة المستقبل). 7. وجود علاقة إيجابية بين القدرة التنافسية وبين اختيار ودعم الإبداع والابتكار. الكلمات المفتاحية: القيادة الاستراتيجية- القدرة التنافسية - منظمات الأعمال الدولية Strategic leadership and its role in developing the competitiveness of international business organizations in Kuwait Abstract The present study aimed to identify the most important practices that can be followed by strategic leadership in the international food industry companies in the food, beverage and tobacco sector in Kuwait in order to enhance their competitiveness in light of the intense competition from international food producers. And determine the extent of their contribution to the development of their competitiveness. The study sample consisted of (147) single members of the boards of directors, directors of departments, heads of departments, (13) companies, and the study was based on the analytical description method and a questionnaire as a basic tool and the study reached the following results: 1. There is a positive relationship between competitiveness and defining the strategic directions of the work system. 2. There is a positive relationship between competitiveness and the development of ethical methods and practices. 3. A positive relationship between competitiveness and capital development. 4. There is a positive relationship between competitiveness and supporting and strengthening the organizational culture. 5. A positive relationship between competitiveness and vision and vision for the future. 6. There is a positive relationship between competitiveness and the choice and development of future generations leaders (future leaders). 7. A positive relationship between competitiveness and the choice and support of creativity and innovation. Keywords: Strategic Leadership - Competitiveness - International Business Organizations

الكلمات المفتاحية

قيادة ; استراتيجية ; تنمية ; منافسة ; kuwait