فصل الخطاب
Volume 5, Numéro 1, Pages 03-18
2016-03-30

The Influence Of The Mt On Fl Teaching And Learning: The Case Of Arabic (mt) And English (fl) In The Algerian Context

Authors : Ammar Benabed .

Abstract

This article reflects on the impact of the mother tongue, namely Arabic, on teaching and learning a foreign language, namely English, in the Algerian multilingual context. The objective behind this study is to describe and explain the faults and difficulties caused by the interference of the MT on FL learning. Furthermore, the analysis of the interference will allow us to predict all of these faults, to prevent and to correct them. We, therefore, conducted a synthetic and detailed study of the syntactic, semantic-syntactic and phonological interferences in learners’ oral and written productions. Through this work, we can say that mistakes made by the learners are not accidental. They can be analyzed, corrected and even prevented in so far as the process involves, at the base, the acquisition of phonetic, syntactic and semantic-syntactic systems which are totally different from those of the MT. ملخص: يعكف هذا المقال علىدراسة تأثير اللغة الأم، وهي اللغة العربية، على تعليم وتعلم لغة أجنبية، وهي اللغة الإنجليزية، في السياق الجزائري المتعدد اللغاتو اللهجات. الهدف من وراء هذه الدراسة هو وصف وشرح الأخطاء والصعوبات الناجمة عن تداخل اللغة الأم على تعلم اللغة الأجنبية. علاوة على ذلك، فإن تحليل هذا التداخل يسمح لنا أن نتوقع كل هذه الأخطاء، لمنعها وتصحيحها. ولذلك، أجريت هذه الدراسة التركيبية والمفصلة لإبراز هذا التداخل اللغوي على المستوى النحوي، الدلالي-النحوي والصوتي في الإنتاج الشفوي والكتابي للمتعلمين.من خلال هذا العمل، يمكننا أن نقول أن الأخطاء التي تقع من قبل المتعلمين ليست عرضية. يمكن تحليلها، تصحيحها وحتى منعتها بقدر ما تنطوي على عملية، في الأساس، تحصيل مختلف الأنظمة النحوي والدلالي-نحوي المختلفة تماما عن تلك التي تحتوي عليها اللغة الأم.

Keywords

foreign language, mother tongue, multilingual context, interference الكلمات المفتاحية: اللغة أجنبية، اللغة الأم، السياق متعدد اللغات، والتداخل