مجلة المنهل الاقتصادي
Volume 2, Numéro 2, Pages 159-176

دور جودة المعلومات المحاسبية في ترشيد القرارات التسويقية -دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية – The Role Of The Quality Of Accounting Information In Rationalizing Of Marketing Decisions - Field Study On A Sample Of Algerian Economic Companies

الكاتب : Regaiguia Fatma Zohra .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة إلى التعرف على دور جودة المعلومات المحاسبية في ترشيد القرارات التسويقية ، و ذلك من خلال دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية ، و قد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (α =0.05) من خلال مجموعة من النتائج الفرعية ، و قد خلصت الدراسة إلى ضرورة عقد دورات تدريبية في مجال اتخاذ القرارات التسويقية لتدعيم مقدرة متخذي القرارات في التعامل بموضوعية مع المعلومة المحاسبية المتاحة ، مع ضرورة وضع الآليات اللازمة لتفعيل قواعد السلوك المهني والممارسات المحاسبية الخاطئة للتعرف على مظاهر التلاعب في القوائم المالية وذلك لتدعيم دقة وموثوقية إعداد القوائم والتقارير المالية ،ومنه تدعيم الخصائص النوعية المطلوبة في المعلومة المحاسبية، والتي بدورها تساهم في ترشيد القرارات التسويقية الإستراتيجية في المؤسسة. Abstract This study aimed to identify the role of the quality of accounting information In the rationalizing of marketing decisions, through an applied study on companies Algerian economic. The study revealed a statistically significant role on the reliability of the financial statements at 0.05 confidence interval level. This main result was concluded through a group of secondary results set of recommendations was concluded by this study, the most important ones were, training courses should be held in the field of marketing decision ,it is important that the different accounting entities have to develop the mechanisms that promote the moral behavior as it plays a great role in decreasing the risks that the financial reports , and thus activate the qualitative characteristics required in the accounting information, and thus contribute to the rationalization of strategic marketing decisions in the institution.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاح : جودة معلومات محاسبية ، قرار تسويقي ، ترشيد القرار ; Keywords: : Quality of Accounting Information, marketing decision, rationalization of decision.