الناصرية
Volume 10, Numéro 2, Pages 335-368
2019-12-01

Title : Interest Of Algerians To Sahih El Boukhari According To Ibn Hamadouche Travel (12h/18jc)..اهتمام الجزائريين بصحيح البخاري من خلال رحلة ابن حمادوش (ق12هـ/18م)

الكاتب : بخدة طاهر .

الملخص

Abstract : The Algerians gave a great importance to their religious patrimony such as books of Hadith, because they are the second legislative source after the holy Quran, especially Sahih El Boukhari which gained the interest of the Algerians and impressed them. It is one of the most truthful books of Hadith with Sahih Muslim. Imam El Boukhari gathered a great number of the prophet’s true Hadith in this book. The fad that made it the most perfect one for most of the scientists. It was thanks to the scientific travels that this book arrived to the Islamic occidental states into two recitations by El Boukhari. The most famous one is the Firabri recitation which was thought to Ifriquia (Tunisia) by the scientist Abu El Hassan El Gabsi during the 5th century of hegira, and to the Andalus by Elbaji in the same century. The Algerians took care of Sahih El Boukhari in terms of memorization, explanation and learning. It was explained first by Eddaoudi in the 4th century, then other scientist where interested in it. This book gained more importance in the Ziyanid period so that sultan made copies of it, and promoted its learning in big mosques and elementary schools at Tlemcen, Bejaia, etc … According to Ibn Hamadouche, In the othoman period where the Islamic studies were dilated, Sahih El Boukhari was learnt in Algeria in the mosques, Zaouaya and schools especially in month of Ramadhan. Ibn Hamadouche shows the importance of Sahih El Boukhari for the Algerians in the 18th century through his two travels to Egypt and Morocco where he studied El Hadith and broadcast some of its copies to Algeria. He attended the sitting where Hadith was read and memorized. Finally, in this research, we can say that studies of Hadith in the Algeria came in second place after Quran. The problematic to pose in this research is: what is the stature of El Hadith in the algerian cultural system? How he enter and what’s the role of the algerian scientists? الملخص: يُعدُّ التراث الإسلامي من المسائل التي أولاها الجزائريون اهتماما وهو دليل على تمسُّكهم بدينهم، ومنها كتب الحديث باعتبارها المصدر الثاني للتشريع الإسلامي بعد القرآن الكريم، وبخاصة صحيح البخاري الذي له مكانة مميَّزَة في نفوس أهل الجزائر لأنه من أوثق الكتب، والذي جمع فيه صاحبه عددا كبيرا من أحاديث الرسول صلى الله عليه وسلم الصحيحة، حيث اتَّفق جل العلماء على أنه من أصح الكتب. أمَّا عن كيفية دخوله إلى بلاد المغرب عموما، فكان عن طريق الرحلات العلمية والمجاورة بمكة، وقد وصل بلاد المغرب بروايتين عن البخاري، إلا أنَّ المشهورة منها هي رواية الفربري التي أدخلها إلى إفريقية (تونس) الإمام أبو الحسن القابسي، بينما دخلت الأندلس عن طريق أبي الوليد الباجي. اعتنى الجزائريون عبر مراحل التاريخ بصحيح البخاري دراسة وحفظا، فشرحه أبو جعفر أحمد بن نصر الداودي في القرن الرابع الهجري ثم تولاه غيره من العلماء بالشرح والتوضيح، وازداد الاهتمام به في العهد الزياني حيث قام بعض السلاطين بنسخه، وكانوا يفتتحون به مجالسهم العلمية. أمَّا في العهد العثماني الذي اشتهرت فيه العلوم الدينية، التي كان فيها للحديث أهمية بالغة ولاسيما صحيح البخاري الذي نال مكانة خاصة حيث تناوله العلماء والطلبة بالحفظ والشرح سواء في المساجد الكبرى كمدينة الجزائر وقسنطينة، أو حتى في الزوايا والكتاتيب، كما كان بعض البايات العثمانيين يتبركون به فيحملونه معهم في أسفارهم وفي معاركهم ضد الصليبيين. يصوِّر لنا ابن حمادوش مكانة كتاب صحيح البخاري لدى سكان الجزائر في القرن الثامن عشر الميلادي من خلال رحلتيه إلى كل من مصر والمغرب الأقصى اللتين درس فيهما الحديث، وأدخل بعض نسخه إلى الجزائر، وحضوره جلسات قراءة وختم الكتاب في شهر رمضان.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Boukhari; Sahih; Algerians; mosques; travels. ; الكلمات المفتاحية: البخاري؛ الصحيح ؛ الجزائريون؛ المساجد؛ الرحلات.