مجلة البحوث في العلوم المالية والمحاسبية

Journal Of Research in Finance and Accounting

Description

مجلة البحوث في العلوم المالية والمحاسبية مجلة علمية محكمة، تصدر عن كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة المسيلة ، وتعنى بالنشر المجاني للبحوث المبتكرة التي تتسم بالأصالة العلمية والجدية ومتابعة المستجدات الحديثة والمعاصرة في مجالات المالية والمحاسبة على المستويين الوطني والعالمي، يكون معيار النشر فيها هو الموضوعية والمستوى العلمي، كما نسعى من خلال هذا المنتوج العلمي إلى تطوير المعرفة العلمية في مجال المالية والمحاسبة وكل التخصصات ذات الصلة (تمويل، نظم معلومات محاسبية، جباية، مراقبة التسيير.......). تهتم المجلة بنشرالبحوث النظرية والتطبيقية المتميزة بالأصالة والجودة العلمية ذات القيمة المضافة والتي تسمح لجميع القراء والباحثين من الاستفادة ، تنشر الأبحاث في عددين خلال السنة وذلك باللغات الثلاث: العربية والإنجليزية والفرنسية على أن يلتزم أصحابها بضوابط النشر الخاصة بالمجلة، كما تخضع كل الأبحاث والدراسات للتحكيم السري من قبل خبراء متخصصين ذوي خبرة وكفاءة عالية وذلك لتقرير مدى صلاحيتها للنشر وتلتزم المجلة بإخطار أصحابها بنتيجة التحكيم.

Annonce

تمديد فترة استقبال المقالات للعدد 02 المجلد 08 ديسمبر 2023

 

تعلن هيئة تحرير مجلة البحوث في العلوم المالية والمحاسبية  أنه تم تمديد   فترة إستقبال المقالات للعدد01 المجلد 09 جوان2024 

 إلى غاية 25مارس2024

ملاحظات يجب الإلتزام بها:

  • إحترام الشروط الشكلية الموضحة في قالب المجلة (مثل نوع الخط، طريقة التهميش الآلية وفق طريقة apa، كتابة المعلومات في الحاشية العلوية والسفلية...إلخ)؛
  • كتابة المعلومة الضرورية مثل جامعة أو كلية الإنتماء أو المخبر، الإيميل وبلد الإنتماء؛
  • ترتيب المؤلفين داخل المقال يكون متوافقا مع الترتيب المدرج على المنصة asjp؛
  • المقالات باللغة الانجليزية يتم إدخال بيانات المقال (العنوان، الملخص، والكلمات المفتاحية) باللغة الانجليزية فقط؛
  • إحترام نسبة الإقتباس التي يجب ان لا تتجاوز 20 بالمئة.

وتشجيعا للنشر الدولي بالمجلة نذكر أن استقبال المقالات من خارج الوطن يبقى مفتوح الأجال على مدار السنة.

كما يمكن للباحثين الأفاضل الاطلاع على شروط النشر بالمجلة وتحميل قالب المجلة وأرشيفها وخطاب التعهد من خلال الرابط التالي:

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/99

 

16-03-2024


8

Volumes

17

Numéros

296

Articles


المؤشرات الاقتصادية المصرية في ظل قرض صندوق النقد الدولي لسنة 2016م

قرشي محمد,  بلباي إيمان, 
2024-02-03

الملخص: الملخص: جاءت هذه الدراسة، التي اعتمدت المنهج التحليلي بشقّه الاستنباطي، لبيان تداعيات قرض صندوق النقد الدولي لسنة 2016م، والبرامج الإصلاحية المرافقة له، على بعض مؤشرات الاقتصاد في مصر، والتي تتمثل في: الناتج المحلي، البطالة، التضخم، عجز الموازنة، والدين الخارجي العام. وبالموازاة مع ذلك، بعد لجوء السلطات المصرية للاقتراض من الصندوق، شرعت هذه الأخيرة، في تنفيذ برامج الإصلاح الاقتصادي، قصد معالجة الاختلال الحادث في اقتصادها، والذي يعتبر من مفرزات تداعيات ثورة يناير2011م. وتشير النتائج، إلى ارتفاع معدل التضخم، وزيادة الدين الخارجي، ومنحى تصاعدي محتشم لمعدلات النمو، بالإضافة إلى انخفاض معدلات البطالة بنسب ضئيلة. كما أوصت الدراسة، على ضرورة إعادة النظر في شروط هذه الإصلاحات، لما لها من آثار اقتصادية واجتماعية غير مرغوب فيها. وفي ذات السياق، يجب على الصندوق أن يضع في الاعتبار الخصوصية الاقتصادية والاجتماعية لكل دولة، ويتوجب وضع برامج تتلاءم مع سياساتها الداخلية. ومن جهة أخرى، من المناسب لكل دولة أن تعتمد الرشادة في الاقتراض من الخارج، وطرح بدائل مناسبة. Abstract : This study, which adopted the analytical approach in its deductive part, came to show the repercussions of the International Monetary Fund loan for the year 2016, and the accompanying reform programs, on some indicators of the economy in Egypt, which are: domestic product, unemployment, inflation, budget deficit, and public external debt. In parallel, after the Egyptian authorities resorted to borrowing from the fund, the latter began implementing economic reform programs in order to address the imbalance in its economy, which is considered one of the repercussions of the January 2011 revolution. The results indicate a high rate of inflation, an increase in external debt, and a modest upward trend in growth rates, in addition to a slight decrease in unemployment rates. The study also recommended the need to reconsider the terms of these reforms, because of their undesirable economic and social effects. In the same context, the fund must take into account the economic and social specificity of each country, and programs must be developed that are compatible with its internal policies. On the other hand, it is appropriate for every country to adopt rationality in borrowing from abroad, and to offer appropriate alternatives.

الكلمات المفتاحية: الاقتصاد المصري ; قرض 2016 ; صندوق النقد الدولي ; Egyptian Economy ; Loan 2016 ; International Monetary Fund


إشكالية تطوير أنظمة الدفع الإلكتروني في الجزائر كمدخل للتجارة الإلكترونية

بوزيان فتيحة,  سلماني هناء, 
2024-01-18

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تسليط الضوء على واقع أنظمة الدفع الالكتروني في الجزائر والجهود المبذولة لتطويرها كونها تمثل البنية الأساسية لتطوير التجارة الإلكترونية وذلك بتحليل مختلف الأرقام والمؤشرات المتاحة حولها باستخدام المنهج الوصفي التحليلي. قد خلصت الدراسة إلى أن الجزائر قد قطعت شوطا كبيرا في تطوير أنظمة الدفع الإلكترونية إلا أن هذا التطور يبقى متأخرا وضعيفا مقارنة بالقدرات المتاحة على مستوى الجزائر وأيضا مقارنة بالتطور الحاصل على المستوى الدولي. This study aims to try to shed light on the reality of e-payment systems in Algeria and the efforts exerted to develop it as the basic structure for the development of electronic commerce by analyzing the various numbers and indicators available around it. We used the descriptive analytical method for that. The study concluded that Algeria has made great strides in the development of electronic payment systems, but this development remains late and weak compared to the capabilities available at the level of Algeria and also compared to the development taking place at the international level.

الكلمات المفتاحية: الدفع الإلكتروني ; التجارة الإلكترونية ; البطاقة البنكية ; الجزائر


استخدام نموذج PATROL لتقييم أداء البنوك في الجزائر دراسة حالة بنك الخليج الجزائر خلال الفترة 2015-2022

رقيق برة حمزة,  زيد أيمن, 
2024-03-16

الملخص: تهدف الدراسة الى معرفة كيفية استخدام نموذج PATROL في تقييم أداء البنوك، وذلك من خلال تطبيق هذا النموذج على بنك الخليج الجزائر AGB خلال الفترة (2015-2022)، ولقد شمل التقييم العناصر المكونة لنموذج PATROL والمتمثلة أساساً في: كفاية رأس المال، الربحية، السيولة، مخاطر الائتمان، التنظيم. وقد خلصت نتائج الدراسة إلى تصنيف بنك الخليج الجزائر في الدرجة رقم 2، أي أن أداء البنك "مرضي"، كما أظهرت النتائج إلى أن نموذج PATROL يوضح بعض نقاط الضعف في الأداء التي تتطلب الرقابة الدورية والمستمرة من قبل القائمين على بنك الخليج الجزائر لتداركها في الوقت المناسب قبل تفاقمها. تصنيف G21;C53 :JEL Abstract : The study aims to know how to use the PATROL model in evaluating the performance of banks by applying this model to Algerian Gulf Bank AGB during the period (2015–2022). The evaluation included the elements that make up the PATROL model, which are mainly represented in: capital adequacy, profitability, liquidity, credit risk, and organization. The results of the study concluded that Gulf Bank Algeria was classified in Class No. 2, meaning that the bank’s performance is "satisfactory." The results also showed that the PATROL model explains some weak points in performance that require periodic and continuous monitoring by those in charge of Gulf Bank Algeria to correct them in a timely manner. Before it gets worse, it is appropriate JEL classification codes: G21;C53

الكلمات المفتاحية: تقييم الأداء ; نموذج PATROL ; بنك الخليج الجزائر


العوامل المؤثرة في تطبيق نظام رقابة الجودة في مكاتب التدقيق الجزائرية-دراسة ميدانية

خياري منير,  شبل آمال دنيا, 
2024-01-15

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أهم التحديات التي تواجه مكاتب التدقيق في الجزائر لوضع نظام رقابة جودة فعال، ومحاولة تحديد تأثير العوامل التي تحد من تطبيق نظام رقابة الجودة في هذه المكاتب؛ لتحقيق هذا الهدف، قام الباحثان بإنجاز دراسة ميدانية لمجموعة من مكاتب التدقيق الجزائرية عبر تصميم استبيان وزع عشوائيا على 360 مكتب تدقيق منتشرة عبر كامل القطر الجزائري، وقدرت عينة الدراسة المقبولة للبحث بـ 344 مكتب تدقيق. توصلت الدراسة إلى وجود تأثير قوي للعوامل القانونية التي تحد من إمكانية تطبيق نظام رقابة الجودة في مكاتب التدقيق الجزائرية، مقارنة بالعوامل المهنية والعوامل التنافسية، واللذان أثبتت الدراسة أن لهما تأثير متوسط؛ وعليه تعتبر العوامل القانونية من بين أهم التحديات التي تواجه تطبيق نظام رقابة الجودة في الجزائر. This study aims to identify the key challenges facing auditing firms in Algeria in establishing an effective quality control system and attempts to determine the impact of factors that limit the implementation of the quality control system in these firms. To achieve this goal, the researchers conducted a field study on a group of Algerian auditing firms by designing a questionnaire that was randomly distributed to 360 auditing firms scattered across the entire Algerian territory. Out of a total of 360 responses, only 344 questionnaires were accepted. The study found a strong impact of legal factors on the feasibility of implementing a quality control system in Algerian auditing firms compared to professional and competitive factors, which the study showed to have a moderate impact. Legal factors are therefore among the most significant challenges facing the implementation of a quality control system in Algeria.

الكلمات المفتاحية: نظام رقابة الجودة ; مكاتب التدقيق ; quality control system ; audit firms


دور القيادة الإدارية في تعزيز نشاط الإدارة المالية – دراسة حالة شركة أرامكو –

خميلي فريد, 
2024-05-29

الملخص: هدفت الدراسة الى ابراز الدور الذي تلعبه القيادة الادارية في تعزيز نشاط الإدارة المالية، من خلال بيانه من الناحية النظرية، ومن الناحية العملية بدراسة حالة شركة أرامكو السعودية. ولأجل تحقيق ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الجانب النظري وعلى المنهج التحليلي في دراسة الحالة بتحليل بعض المؤشرات المالية للشركة. لقد توصلت الدراسة الى نتيجة أساسية مفادها أن القائد الإداري يلعب دورا كبيرا في تعزيز نشاط الإدارة المالية، لذلك نجد ان الحصة الكبيرة ن عمل القيادة يكون حول هذه الأنشطة لأنها تعتبر أنشطة استراتيجية من خلالها يمكن للمنظمات أن تستمر وتنمو في بيئة شديدة التغير. وهذا الدور لعبه بالفعل قيادة شركة أرامكو التي حققت مؤشرات مالية مرتفعة. The study aimed to highlight the role that management leadership plays in promoting financial management activity, by demonstrating it in theory, and in practice by studying the case of Saudi Aramco. In order to achieve this, the descriptive approach was based on the theoretical and analytical approach to the case study by analysing some of the company's financial indicators. The study has reached to the basic conclusion that the Managing Leader plays a significant role in enhancing financial management activity, so the large share is that leadership work is around these activities because they are considered strategic activities through which organizations can continue and grow in a highly changing environment. That role has already been played by the leadership of Aramco, which has achieved high financial indicators. Keywords: Leadership, management leadership, financial management, Aramco.

الكلمات المفتاحية: قيادة، قيادة إدارية، إدارة مالية، شركة أرامكو.


The Impact of Financial Technology on Financial Inclusion in Islamic Banks: Analytical Study of Bahrain Islamic Bank for the Period (2019-2022)

بكوش شيماء,  بوادو فاطيمة, 
2024-05-08

Résumé: This study aimed to understand the reality of financial technology in Islamic banks and its contribution to enhancing financial inclusion. To achieve the study's objectives, a descriptive approach was adopted by elucidating the theoretical frameworks of financial technology and financial inclusion in Islamic banks. Additionally, an analytical approach was employed through a study of Bahrain Islamic Bank over the period extending from 2019 to the year 2022. The study concluded that Bahrain Islamic Bank relies on innovative financial technology by employing various digital financial services and products, leading to an elevation in the level of financial inclusion. Consequently, financial technology is considered one of the most important mechanisms for implementing and enhancing financial inclusion in Islamic banks.

Mots clés: Financial Inclusion ; Digital Services ; Financial Technology ; Islamic Banks


Financial Market Efficiency at Low Level - A Standard Study of Jorden Financial Market

فتوحي خديجة, 
2024-04-21

Résumé: This paper aims to test Jordan's financial market efficiency hypothesis at the weak level, using the general indicator of AMGNRLX for daily data from 01-01-2017 to 29-12-2022, using the natural distribution test and stabilization tests (ADF .PP), self-correlation testing. The study found that the time series does not follow natural distribution and that it does not have the advantage of random walk. This paper also found that the effect of conditional variation is an indication of the inefficiency of the Jordanian market for financial markets at the weak level. The results showed that the thoughtful financial market is inefficient at the weak level during the study period.

Mots clés: Financial Market Efficiency ; Efficiency Levels ; Random Walk


The Reality of Financing Startups in Algeria Through Provided Support Mechanisms

غذيفة خالد,  يماني ليلى, 
2024-04-15

Résumé: Abstract: This study aims to explore the reality of startups in Algeria according to the support mechanisms offered by the state. The research paper relies on a descriptive analytical approach to describe the variables of the study and analyze and interpret the reality of these enterprises. The findings indicate that the concept of startups in Algeria is relatively new. The Algerian legislator has not provided a definition for startups but has instead outlined related criteria without restricting these enterprises' activities to the technological and innovative fields. There is a significant lack of media and advertising concerning startups, given that this type of enterprise is still in the stages of definition and establishment. The researcher recommends the need to develop and diversify the various mechanisms and support devices for young people, such as business incubators and nurseries, and to link universities with economic institutions. Furthermore, the role of scientific research laboratories in developing entrepreneurial thinking and benefiting from Arab and global ideas, methods, and models specialized in accompanying and establishing micro-enterprises should be activated. Keywords: Startups; Economic Development; Algeria. JEL classification codes: L26 ; O35; O55.

Mots clés: Startups ; Economic Development ; Algeria


Adequacy of information provided by the Algerian Standards on Auditing concerning the audit engagement letter - Comparative study between the audit engagement letter used in the Algerian auditing field and the audit engagement letter of Deloitte & Touche LLP -

أزواو أحمد رامي,  طويرات رابح, 
2024-05-01

Résumé: This study aims to know the adequation of the information of the audit engagement letter used in the Algerian auditing filed, the study provides a comparison between the audit engagement letter of Deloitte & Touche LLP and the audit engagement letter used in the Algerian auditing field, also comparing the audit engagement letter used in the Algerian auditing with the audit engagement letter provided by the Algerian standard on auditing 210 “agreeing audit engagement terms”. The results of this study clarifies that the audit engagement letter used in the Algerian auditing filed lack of most important information, which is required for improving audit engagement procedures, counter to the audit engagement letter of Deloitte & Touche LLP, the information provided was well detailed about audit engagement.

Mots clés: Audit Engagement Letter ; The Algerian Auditing Field ; The Algerian Standard on Auditing 210 ; Agreeing Audit Engagement Terms


محاسبة رفع راس المال في الشركات

عريوة رشيد, 
2024-05-05

الملخص: الملخص: تتناول هذه الدراسة موضوع من موضوعات المحاسبة والمالية وهو محاسبة رفع رأس المال في الشركات ،خاصة منها شركات الأموال لما لها من خصوصيات اقرها القانون التجاري خاصة مبدأ العدالة بين الشركاء وكذا كيفيات رفع رأس المال ، وطبيعة ومحتوى التقرير الخاص الذي يعده محافظ الحسابات من اجل تعديل القانون الأساسي. توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها انه من اجل رفع رأس المال وجب أولا إعداد مشروع رفع رأس المال،ثم تحديد سعر الإصدار حسب الحالة اللجوء العلني للادخار أو عدم اللجوء العلني للادخار،ثم مباشرة العملية مع حساب القيمة الرياضية و تحديد حقوق المنح وحقوق الاكتتاب تحقيقا لمبدأ العدالة بين الشركاء ،وكيفية المعالجة المحاسبية وفق النظام المحاسبي المالي. الكلمات المفتاحية : سعر الإصدار،القيمة الرياضية،حقوق المنح،حقوق الاكتتاب ،علاوات الإصدار التصنيف JEL: M49; M51 Abstract : This study addresses a topic in accounting and finance, which is the accounting for capital increase in companies, especially financial companies, due to their unique characteristics prescribed by commercial law, particularly the principle of fairness among partners. It also discusses the methods of capital increase, as well as the nature and content of the special report prepared by the accounts manager for amending the articles of association. The study concludes that in order to increase capital, it is necessary to first prepare a capital increase project, then determine the issuance price based on whether there is public resort to savings or not. It also emphasizes the importance of calculating the fair value and determining the rights of bonus shares and subscription rights to achieve the principle of fairness among partners. Additionally, it discusses the accounting treatment in accordance with the financial accounting system. Keywords: Issue price, mathematical value, grant rights, subscription rights, issue premiums JEL classification codes: M51; M49

الكلمات المفتاحية: سعر الإصدار،القيمة الرياضية،حقوق المنح،حقوق الاكتتاب ،علاوات الإصدار


واقع الصيرفة الإلكترونية في الجزائر: دراسة حالة البنك الوطني الجزائري BNA The Reality of Electronic Banking in Algeria: A Case Study of the (BNA)

لعجال العمرية, 
2024-05-28

الملخص: الملخص: تهدف الدراسة الى تحليل وتقييم تطبيق الصيرفة الإلكترونية في البنك الوطني الجزائري (BNA)، من خلال دراسة حالة هذا البنك وتحليل مدى استخدام التكنولوجيا في تقديم الخدمات المصرفية وتحليل مدى تأثير ذلك على العملاء والأداء العام للبنك. نتائج الدراسة تشير إلى أن الصيرفة الإلكترونية في البنك الوطني الجزائري تعتبر متقدمة، حيث تمثلت في توفير مجموعة واسعة من الخدمات المصرفية عبر الإنترنت والهواتف المحمولة، وكذلك تطبيقات سهلة الاستخدام. ومع ذلك تبقى التحديات الأمنية حول استخدام الصيرفة الإلكترونية مهمة لضمان استمرارية هذه الخدمات. Abstract : The study aims to analyze and evaluate the application of electronic banking in the National Bank of Algeria (BNA), through a case study of this bank, analyzing the extent of the use of technology in providing banking services, and analyzing the extent of its impact on customers and the general performance of the bank. The results of the study indicate that electronic banking at the National Bank of Algeria is considered advanced, as it provides a wide range of banking services via the Internet and mobile phones, as well as easy-to-use applications. However, security challenges around the use of electronic banking remain important to ensure the continuity of these services.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الصيرفة الالكترونية، البطاقات البنكية، التكنولوجيا. Keywords: Electronic banking, bank cards, technology


أثر أبعاد الشمول المالي على أبعاد الميزة التنافسية في البنوك الجزائرية- دراسة تطبيقية على مجموعة من الوكالات البنكية بولاية المسيلة-

علوان سامية,  بشيشي وليد, 
2024-05-25

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الدور الذي تلعبه أبعاد الشمول المالي في تحقيق الميزة التنافسية في البنوك التجارية الجزائرية من خلال إجراء بحث إستطلاعي لآراء مجموعة من الموظفين في البنوك بولاية مسيلةKولتحقيق أهداف الدراسة تم صياغة استبانة مكونة من ثلاث محاور، الأول خاص بالبيانات الشخصية، أما الثاني خصص لقياس أبعاد الشمول المالي والمحور الثالث خصص لقياس أبعاد الميزة التنافسية، تكونت عينة الدراسة من (120) موظفا، وأشارت نتائج الدراسة الى مجموعة من النتائج تمثل أهمها في وجود ارتباط بين متغيري الدراسة ، وأن أبعاد الشمول المالي تؤثرا ايجابيا عن أبعاد الميزة التنافسية أي أنه توجد علاقة طردية بين أبعاد بين أبعاد الشمول المالي و الميزة التنافسية، حيث أن كل زيادة في نسبة الشمول المالي تليها زيادة في نسبة الميزة التنافسية، بالتالي فإن للشمول المالي تأثير في تحقيق الميزة التنافسية في البنوك من وجهة نظر عمالها. The objective of this study is to highlight the role that the dimension of financial inclusion play in achieving competitive advantage in Algerian banks by conducting exploratory research into the opinions of a sample of employees in banks in the state of Msila. To achieve the objectives of the study, the questionnaire consisting of three axes has been formulated. The first relates to personal data. The second is devoted to measuring the dimensions of financial inclusion. As for the third axis is dedicated to measuring the dimensions of competitive advantage, the study sample included one hundred and twenty (120) employees. The study reached several results and the most important there was a relation between the dimension of financial inclusion and the dimensions of competitive, the dimension of financial inclusion have a positive effect on the dimensions of competitive advantage, there is a direct relationship between the dimension of financial inclusion and competitive advantage, as every increase in the percentage of financial inclusion is followed by an increase in the percentage of competitive advantage , therefore financial inclusion has an impact on achieving competitive advantage from the point of view of banks workers.

الكلمات المفتاحية: الشمول المالي ; الميزة التنافسية ; البنوك التجارية ; الخدمات المالية ; financial inclusion ; competitive advantage ; commercial banks ; Financial services


Prospects for the Efficiency of Financial Markets in the Era of Artificial Intelligence Technology 2018-2030 Opportunities and challenges

موساوي اسية, 
2024-05-11

Résumé: The study aims to present and analyze the relationship between Artificial intelligence and financial market efficiency By addressing the theoretical and historical framework of artificial intelligence in financial markets, and the financial markets efficiency theory as well as highlighting the importance of Artificial Intelligence in enhancing financial markets efficiency by utilizing the most recent AI technologies such as Natural language processing (NLP) programs, Sentiment analysis (SA), Explainable Artificial Intelligence (XAI), and the most important finding of the study is that artificial intelligence provides three essential elements for financial markets: information efficiency, reduction of trading costs, and mitigation of risks in financial markets, which are the basis of Fama’s financial markets efficiency theory. There are also multiple challenges that face these markets, most importantly the black box problem,...., wrong signals. The most significant aspect that will distinguish the future of these financial markets is the increasing reliance on AI-driven algorithmic trading. This trend may provide an alternative interpretation of market efficiency theory in the presence of artificial intelligence, at least until 2030

Mots clés: Artificial Intelligence ; Financial markets efficiency ; Algorithmic trading ; Financial markets


الشمول المالي : شرط لتعزيز الاستقرا المالي في الجزائر Financial Inclusion: A Prerequisite for Strengthening Financial Stability in Algeria

بن عامر نبيل, 
2024-05-28

الملخص: يقصد بالاستقرار المالي، الحفاظ على الأداء السلس للنظام المالي والحفاظ على قدرة النظام على تسهيل ودعم الأداء الفعال للاقتصاد، و هذا ما يتطلب بعض العوامل التي تساهم في تعزيز الاستقرار المالي، وهذا ما يجعل الاستقرار المالي متسقًا مع مجموعات مختلفة من ظروف الأجزاء المكونة له، مثل سلامة المؤسسات المالية، وظروف الأسواق المالية، وفعالية المكونات المختلفة للبنية التحتية المالية. في الجزائر يوصف النظام المالي حسب تقارير FSAP الصادر بتاريخ 12 افريل 2024على أنه يتسم بدرجة من الاستقرار، ومع ذلك، فإن الحفاظ على زخم التعافي يتطلب معالجة التضخم المرتفع وتنفيذ إصلاحات هيكلية لتعزيز االشمول المالي والنمو المستدام وتنويع الاقتصاد.

الكلمات المفتاحية: الاستقرار المالي، النظام المالي والمصرفي، الشمول المالي.



Les 10 articles les plus téléchargés

17 167 أهمية إعداد وعرض القوائم المالية وفق النظام المحاسبي المالي والمعايير المحاسبية الدولية – دراسة مقارنة بين المعيار المحاسبي رقم 01 والنظام المحاسبي المالي 10 255 تطور الخدمات المصرفية الالكترونية بين وسائل الدفع الحديثة والتقليدية تحليل احصائي حديث لواقع وآفاق تطوير الصيرفة الالكترونية في الجزائر 8 374 أهمية الشمول المالي في تحقيق التنمية 7 510 الخيارات الاستراتيجية و اثرها على الهيكل المالي - دراسة حالة مؤسسة نفطال -تبسة- 7 108 واقع النظام الجبائي الجزائري واثره على الاستثمار 5 653 محددات الافصاح المحاسبي في الحقل المحاسبي الجزائري وفق النظام المحاسبي المالي 5 522 آليات تطبيق المعيار المحاسبي الدولي الأول: عرض القوائم المالية دراسة حالة المؤسسة الوطنية لأجهزة القياس والمراقبة سطيف 4 251 أهمية الافصاح والقياس المحاسبي في القوائم المالية في ظل النظام المحاسبي المالي وأثره على الممارسات المحاسبية في المؤسسات الاقتصادية 4 147 التحليل المالي كأداة لتقييم الأداء المالي للشركات المساهمة الصناعية في فلسطين: دراسة حالة شركات الأدوية المدرجة في بورصة فلسطين للفترة ما بين (2010-2017). 3 806 التدقيق الداخلي كأداة لتحسين جودة القوائم المالية في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية - دراسة حالة الشركة ذات المسؤولية المحدودة "س س"-