مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 2, Numéro 1, Pages 113-140

التمويل الإسلامي كبديل تمويلي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة The Islamic Finance As An Alternative To The Small And Medium Enterprises

الكاتب : عياش زبير . مناصرة سميرة .

الملخص

الملخص : تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التمويل الإسلامي في حل إشكالية تمويل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة حتى تضمن استمراريتها وتطورها، خاصة في ظل ما تعانيه هذه المؤسسات من عوائق تمويلية . وتبين الدراسة أن أسلوب التمويل الإسلامي من شأنه أن يساهم في تنمية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة والتقليل من مشاكلها التمويلية، وذلك من خلال صيغه العديدة التي تمتاز بالمرونة والتكامل والتنوع، وهو ما يساهم في توفير الموارد المالية وفقا لما يتماشى مع الاحتياجات التمويلية لهذه المؤسسات. Abstract : This study aims to highlight the role of Islamic finance in resolving the problem of financing small and medium enterprises in order to ensure their continuity and their development, especially in light of what these enterprises suffer of financing obstacles. The study shows that Islamic finance would contribute to the development of small and medium enterprises and to reduce its financing problems, through the several modes characterized by flexibility, integration and diversity, which contributes to the provision of financial resources, according to the line with the financing needs for these enterprises.

الكلمات المفتاحية

التمويل الإسلامي، المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، صيغ التمويل الإسلامي، مزايا التمويل الإسلامي. Islamic finance, Small and Medium Enterprises ,Islamic finance modes, Advantages of Islamic finance.