مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 10, Numéro 1, Pages 44-60
2024-06-30
الكاتب : لوكية أمينة . سلام هدى .
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة مساهمة مستشار التوجيه في تفعيل النظام التعليمي من خلال دراسة ميدانية بمتوسطات مدينة سطيف، حيث تمثل مجتمع الدراسة الأصلي في جميع مستشاري التوجيه لولاية سطيف، وقد بلغ عددهم (257) مستشار توجيه، وتمثلت عينة الدراسة في((42 مستشار التوجيه بمتوسطات مدينة سطيف، وقد تم تحديد العينة بالقيام بطريقة المسح لكافة مستشاري التوجيه المعينين بمتوسطات مدينة سطيف،ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة، وتماشيا مع منهجها، قام الباحثان بتصميم مقياس تقدير، وذلك بالاعتماد على السندات الرسمية الصادرة عن وزارة التربية الوطنية، وبعد التحقق من خصائصها السيكومترية (الصدق والثبات) وتوزيعها، توصلت نتائج الدراسة إلى أن لمستشار التوجيه درجة مساهمة عالية في تفعيل النظام التعليمي. The study aimed to find out the degree of the guidance counselor's contribution to activating the educational system through a field study in the averages of the city of Setif, where the original study population was represented by all guidance counselors in the state of Setif, and they numbered (257) guidance counselors, and the study sample consisted of (42( guidance counselors In the averages of the city of Setif, the sample was determined by conducting a survey method for all guidance counselors appointed in the averages of the city of Setif, and in order to achieve the objectives of the study, and in line with its approach, the researchers designed an assessment scale, based on the official bonds issued by the Ministry of National Education, and after verifying its characteristics Psychometric (honesty and stability) and its distribution, the results of the study concluded that the guidance counselor has a high degree of contribution to the activation of the educational system.
مستشار ; مستشار التوجيه ; التوجيه ; النظام التعليمي ; counselor ; guidance counselor ; guidance ; educational system
محمد بن قطاف
.
محمد عمور
.
ص 553-569.
دشاش نادية
.
حرقاس وسيلة
.
ص 667-691.
سهى حمزاوي
.
ص 69-92.
شيخ رقية
.
لمين نصيرة
.
ص 807-825.