مجلة عصور الجديدة
Volume 9, Numéro 1, Pages 58-82

باب الشريعة( العدل) في قصر الحمراء (دراسة تاريخية أثرية)

الكاتب : ابراهيم ابوارميس .

الملخص

ملخص : غاية هذا البحث التعرف على أحد أبواب مدينة قصر الحمراء الرئيسة، والذي يعرف بأسماء متعددة ، وهي باب الشريعة و باب العدل و باب المُصلى، حيث تطرق إلى تحديد الجهة التي يوجد فيها الباب الذي يؤدي إلى قصبة قصر الحمراء، ثم تناول النقش التأسيسي الذي يوجد على الواجهة الرئيسة للبوابة وتحليل مضمونه، وقد تم التطرق فيه إلى رسم اليد الذي كان منتشراً بين المسلمين في العصور الوسطى، وكذلك نقش المفتاح الذين استخدم في العصر الناصري ، وهي رموز وجدت في كثير من المواقع حيث مثلت التميمة الإسلامية داخل الأراضي المسيحية بعد حركة الاسترداد للمدينة. وتطرق أيضا إلى تاريخ إنشاء باب الشريعة وبنائه الذي يعود إلى فترة بني نصر، حيث تم تشكيله بتخطيط منكسر على غرار العمارة البيزنطية، التي تعتبر استمرارا للعمارة في المشرق والمغرب الإسلامي، وقد تم تناول الواجهة الخارجية من الباب ثم واجهة العقد الداخلي والإضافات التي أدخلت عليه كوضع تمثال لمريم العذراء أعلاه فيما بعد ، وتم دراسة الواجهة الداخلية ذات الشبه الكبير بالواجهة الخارجية لبوابة السلاح التي برز فيها زخارف نباتية داخل اشكال معينية على جانبي عقد حذوة الفرس، هذا وتشكل البوابة في هيئتها العامة نمطا جماليا فريدا. أما فيما يخص مواد البناء والتقنيات المستخدمة فيها فهي متشابهة مع عمارة شمال أفريقيا نتيجة التأثيرات المتبادلة بين الاندلس والمغرب العربي، إذ أن من الصعوبة التفريق بينها وتكاد تكون واحدة. Abstract: This paper aims to explore one of the main gates of the City of Alhambra palace, which is known by several different names such as: the Sharīʿa gate, the Justice gate and the Prayer place. It is also an attempt to identify the location spot of this main gate. Furthermore, it touched upon the formative inscription on the external façade of the gate to analyze and decipher its content. In addition, the research tackled the engraving of the hand on the facade which was widespread in the Islamic world during the middle Ages, Also was studied the inscription of the Key which was practiced in the Nasseri era. These are symbols found at many sites which represented the Islamic amulets in the Christian territory after the Spanish re-conquest of the Alhambra City. The paper, furthermore, focuses on the construction layout and history of the Sharīʿa Gate, which dates back to the epoch of Bani Nasr. This gate was constructed in a zigzag design, following the Byzantine architectural layout which is a continuation of the architecture prevalent in the Eastern and North African parts of the Islamic world. The external façade of the gate was studied along with the façade of the interior ceiling, and also the architectural additions, made later on to it like the statue of Virgin Mary on top of it. Moreover, the paper examined the interior façade which was to a great extent similar to that of the external façade of the Gate of Arms, prominent in which are the plant ornaments made inside rhomboids on both sides of the Horseshoe Arch. The gate at hand constitutes a whole unique structure of beauty. As for the building materials and technologies used in the construction of the gate, we found that they resemble those used by the North Africans, and we believe that this resemblance can be attributed to the result of mutual influences between Andalusia and the Arab Maghreb, since it is difficult to differentiate between them, for they tend to be the same.

الكلمات المفتاحية

Granada, Alhambra, Gate of Justice, construction Text, Bent Entrance, Horseshoe arch, Machicoulis, Hand of Fatima, key, Voussoirs.