Revue des reformes Economique et intégration dans l’économie mondiale
Volume 13, Numéro 1, Pages 265-282
2019-06-09

الميزة التنافسية للأسواق المالية- دراسة مقارنة بين الأسواق المالية لكل من الجزائر والمغرب وتركيا للفترة 2005-2017

الكاتب : سارة بكوش .

الملخص

إنّ الانفتاح الكبير للأسواق والتطور السريع في مجال التكنولوجيا، وتزايد حدة المنافسة بين الأسواق المالية، أدى بهذه الأخيرة إلى ضرورة تطوير الميزة التنافسية بها، بغية البقاء في مجال الأعمال ومواكبة التغيرات المتسارعة في المحيط الذي تنشط فيه. حيث تتسم الأسواق المالية الأكثر نجاحا بالاختلاف والتميز في قدرتها التنافسية وما تقدمه للمتعاملين بها من قيمة، الأمر الذي يصعب معه تقليد هذه القدرات، ومن ثم تحقيق التفوق على المنافسين. وقد حاولنا في هذه الدراسة وضع تعريف للميزة التنافسية للأسواق المالية، وكذا التعرف على أهم المؤشرات التي تحدد درجة تنافسية سوق مالية ما، كما قمنا بالمقارنة بين الأسواق المالية لكل من الجزائر والمغرب وتركيا ، وكانت النتيجة أنّ السوق المالية التركية هي الأكثر تنافسية بين الأسواق الثلاثة، مما أوجد لها مكانة كبيرة بين الأسواق المالية العالمية، ومكّنها من المنافسة على الصعيد الدولي. The great openness of markets and The rapid development of technology, and increased competitiveness among Financial Markets, have led the latter to the need to develop their competitive advantage, In order to stay in business domain and keep pace with rapid changes in the environment in which they are active. Where the most successful financial markets are different and distinguished in their competitiveness and the value they offer to their customers, which makes it difficult to imitate these capabilities and thereby achieve superiority over competitors. In this study, we tried to define the competitive advantage of the financial markets, identify the most important indicators that determine the degree of competitiveness of a financial market, and compare the financial markets of Algeria, Morocco and Turkey. The result was that the Turkish financial market is the most competitive among the three markets, Creating a significant position among international financial markets and enabling it to compete internationally.

الكلمات المفتاحية

Competitive advantage ; financial markets