معارف
Volume 10, Numéro 18, Pages 272-286
2015-06-01

إسلامية المعرفة عند اسماعيل راجي الفاروقي

الكاتب : فطوم موقاري .

الملخص

الملخص: يعد مشروع إسلامية المعرفة مشروع تجديدي اجتهادي. وقد عرف مصطلح إسلامية المعرفة بعدة أسماء منها: أسلمة المعرفة، التأصيل الإسلامي أو التوجيه الإسلامي. إذ الهدف من هذا المشروع هو: تمحيص الأسس الفلسفية التي تأسست عليها المعرفة الغربية ومقارنتها بالأسس الإسلامية ليخلص واضعوه من خلال المقارنة إلى أن هناك اختلافات لا مجال لإنكارها تجعل من التسليم المطلق للمعرفة الغربية أمرا مُتعذراً، وهذه الاختلافات هي: إنكار الغيب كمصدر للمعرفة، وأن العلم هو ما يتعلق فقط بالحقائق الموضوعية التي ترصدها الحواس، وأنه يخلو من أي موجهات أخلاقية او قيمية، وأن غايته القصوى إشباع الحاجات المادية لبني البشر. يعتبر الدكتور إسماعيل راجي الفاروقي من بين رواد منهجية إسلامية المعرفة حيث أمضى حياته العلمية النظامية من البكالوريوس إلى الدكتوراه متخصصا في دراسة الفلسفة الغربية مع التركيز في مرحلة الدكتوراه على نظرية المعرفة ونظرية القيم، وبعدها اتجه إلى القيام بدراسات ما بعد الدكتوراه في الأزهر الشريف لمدة أربع سنوات منغمسا في دراسة جادة للعلوم الشرعية مما أهله للتبحر والتبصر في كل من الأنماط الفكرية الغربية والإسلامية، فكانت إسهاماته العلمية لإصلاح الفكر والخلاص من الفصام بين العلوم الحديثة وخاصة العلوم الاجتماعية من جانب والعلوم الشرعية من جانب آخر. أولت خطة إسلامية المعرفة اهتماما ملحوظا بالتعليم الأوليّ حين دعت إلى إعادة تأسيس النظام التعليمي الراهن على نحو يكفل القضاء على الازدواجية التي تقسمه إلى نظامين أحدهما إسلامي والآخر علماني بسبب مخلفات السيطرة الاستعمارية التي عزلت الأمة عن المنهج الإسلامي الصحيح في التربية وشتى مجالات الفكر، ثم عملت على بث المناهج العلمانية المادية السائدة في العالم غير الإسلامي. والمخرج حسب رأيه هو إعادة صياغة الأمة وصبغها بصبغة الإسلام ، روحا وفكرا ومنهجا، وهذا لن يكون إلا بإعادة صياغة العلوم جميعها صياغة إسلامية أصيلة تقضي على الثنائية أو الازدواجية القائمة في مناهج التعليم ومعاهده، لهذا لابد من الوعي بأبعاد المشكلة والالتزام بالعمل على علاجها، وتقسيم أبواب الدراسة إلى أبواب وقواعد ومناهج ومسائل ومواضيع بشكل مواكب للعصر، وصف شامل لمكونات كل فرع دراسي يستوعب تاريخه وتطوره ومنهجه وأحدث ما وصل إليه في الغرب و تحديد ما لتراثنا الإسلامي من مساهمات في كل من تلك التخصصات. Abstract: An Islamic knowledge at Ismail El-Farouki The project of Islamization of knowledge is a renovational and judgmental project. The term of Islamization of knowledge included different names: the Islamization of knowledge, Islamic rooting or Islamic guidance. The goal of this project is: Scrutiny philosophical foundations and where Western knowledge and comparing the Islamic foundations were founded to tell the authors through the comparison that there are undeniable differences makes Western knowledge impassable, These differences are: Denial of the unseen as the source of knowledge, and that science is just about the objective facts, which is monitored by the senses, and it is devoid of any victors morality or values. Thus, its maximum achievement is satisfying material needs of humans. Dr. Ismail Radji El-Farouqi was among the pioneers who drew up a methodology for the Islamization of knowledge, where he spent his regular scientific life from his first higher education( Baccalaureate) to the doctorate in studying the Western philosophy, where he concentrating in the phase of doctorate on the theory of sciences of knowledge and the theory of values. After that ,he was directed towards the post doctoral studies in El Azhare Ech- Charif mosque for four years to deepen in serious studies of Islamic sciences (Ouloumes Echchariaa) this period enabled him to have very vast vision in different models of knowledge: Western and Islamic too. His scientific contributions for reforming thought and leaving separation between modern sciences especially sociology in one hand, and Islamic sciences Islamic in the other. Islamic knowledge plan has given a significant interest in elementary education, while calling for Re-establishing the current educational system in a manner that ensures the elimination of duplication, which divides it into two systems, one Muslim and the other secular, because of the remnants of colonial domination, which isolated the nation from the correct Islamic approach in various spheres of Thought and Education too. Then, it worked in broadcasting a secular material methods prevailing in the non-Muslim world. The solution - in his opinion - is a reformulation of the nation and stained it with Islamic current, in spirit, thought and approach, and this will only be by the reformulation of authentic Islamic science which eliminate bilateral or duplication existing in the education methods and within its departments, this has to be awareness of the dimensions of the problem and the commitment about its treatment, split levels of the study to rules ,methods ,issues and topics in the processions of the era, comprehensive description of the components of each academic branch in the manner that allows him to absorb his history his evolution

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المعرفة، أسلمة، إسلامية، تأصيل العلوم الاجتماعية والإنسانية، صياغة، منهجية، مصادر المعرفة، التراث الإسلامي، المعرفة الغربية والإسلامية. Key words: Knowledge, Islamization, originalisation of social and human sciences, formalization, methodology, sources of knowledge, the Islamic heritage, Western and Islamic knowledge.