مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 3, Numéro 2, Pages 22-34
2016-12-01
Authors : Mahmoud Djemam . Hamza Boukeffa .
Abstract: Internet has transformed the Tourism sector which relies on information and information management. The majority of tourism agents are using Internet either for informational or transactional purposes ,in this research we try to study the impact of deploying Internet as an informational tool and as a transactional means, on the competitiveness of Algerian travel agencies .through the study of a sample of travel agencies in Algeria . we have found that Web sites and E-commerce enable tourism firms to improve their competitiveness , and led to the restructuring of tourism industry and weakening the role of travel agencies , which are obliged to reinforce their electronic presence and boost their web investments الملخص: أحدث إنتشار الأنترنت وتوسع إستخدامها ثورة في القطاع السياحي باعتباره نشاطا خدماتيا لا ماديا، مستهلكا للمعلومات. حيث أصبح معظم الفاعلين في مجال السياحة يستخدمون الأنترنت لعرض منتجاتهم وخدماتهم والترويج لعروضهم السياحية لجذب أكبر قدر من الزبائن حتى من خارج أسواقهم المعتادة . والهدف من هذا البحث هو محاولة دراسة تأثير إستخدام المؤسسات السياحية الجزائرية الأنترنت لأغراض معلوماتية وأخرى تجارية، تسويقية على تنافسيتها.من خلال دراسة عينة من الوكالات السياحية.وقد توصلنا إلى أن إستخدام الأنترنت والمواقع الإلكترونية يمكّن الوكالات السياحية من تحسين تنافسيتها، كما أنه أدى إعادة هيكلة النشاط السياحي وتذليل دور الوساطة السياحية ما يحتم على الوكالات السياحية تفعيل حضورها الإلكتروني وزيادة إستثماراتها في هذا المجال.
Internet , Website , Tourism ,Competitiveness, Travel Agencies لأنترنت،الموقع الإلكتروني،النشاط السياحي،التنافسية، الوكالات السياحية.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
أسامة فـــراح
.
رحمة عبد العزيز
.
ص 99-122.
Benhaddou Khedidja Soumeya
.
pages 81-101.