المدونة
Volume 2, Numéro 1, Pages 69-81
2015-03-31

"سلطة النقد الأدبي"

الكاتب : نريمان بوشنقير .

الملخص

لعلّ من أحسن وأجمل ما خلفه العرب رسالة أبدعها الفكر والخيال مجتمعين معا هي رسالة "الأدب"، إذ يعد الأدب منذ أقدم العصور العمود الفقري لكل امة من الأمم، و لما كان الأمر كذلك ولّد هذا روح الشغف و البحث عن خبايا هذه الأعمال الإبداعية الأدبية. شهدت السّاحة النقديّة تظافر العديد من المناهج النقديّة التي تحاول هي الأخرى الولوج ضمن أسرار اللغة الأدبية، كيف لا؟ و أن النقد الأدبي بمثابة الأوكسجين للأدب و صاحبه، و يتجلى دور النّقد في إعادة تفعيل النّصوص الأدبية و ردّها إلى ساحة المعركة بعد أن تفقد كامل قواها. يعدّ النّقد الأدبي سلطة عن جدارة فهو المؤسّس الحقيقي للأديب و لعمله الأدبي، من خلال ما يصدره من أحكام نقدية معيارية دقيقة بعيدة كل البعد عن التذوق. ذلك أن النقد يرتهم عادة بوجود الأدب باعتبار العلاقة التلازمية المتينة القائمة بينهما لدرجة أن يستحيل معها تصور وجود الأول دون الثاني و العكس صحيح، فالناقد كما يقول بارت يضاعف المعاني ويجعل لغة الثانيّة (لغة النّقد) تطغو فوق لغة الأولى (لغة الأدب) للأثر أي أنّه ينتج تلاحما للعلامات و هو ما يعني بعبارة أخرى أنّ النّقد ليس ملحقا سطحيا للأدب و إنما هو قرينه الضروري كما يقول تودوروف. Summary: Perhaps one of the best and most beautiful legacy Arabs message created by thought and imagination combined together is the "literature" message, as it is literature since ancient times, the backbone of each nation, and being the case this spirit of passion was born and the search for the mysteries of this creative literary works. Critical arena witnessed a combination of many cash curricula that are trying to access is the other part of the mysteries of literary language; how can it not? And that literary criticism as oxygen for literature and its owner, and reflected the role of cash in the reactivation of literary texts and its response to the battlefield after losing the full forces. The critical Authority is well-deserved real founder of the literature and literary work, by what standard issued by the monetary provisions of minutes far from the taste. The criticism usually Erthms the existence of literature as the strong comlementary relationship between them to the extent that it is impossible to imagine the first presence without the second and vice versa, critic says Bart multiplies meanings and makes a second language (Monetary language) overshadows rthe first language (the language of literature) for the impact of any that produces a coherent and signs of what means in other words that the criticism is not a supplement to the literature and superficial but it is a necessary companion as todorov says.

الكلمات المفتاحية

سلطة، النقد، الادبي