المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 5, Numéro 3, Pages 8-48

The Ethical System And The Media System: Reading In Contemporary Cognitive Trends النظام الأخلاقي والنظام الإعلامي: قراءة في الإتجاهات المعرفية المعاصرة

الكاتب : عزي عبد الرحمن .

الملخص

ملخص : تعد نظرية الحتمية القيمية في الإعلام نظرية علمية ومعيارية في نفس الوقت، فهي تقدم نموذجا معرفيا في تفسير الظاهرة الإعلامية وعلاقته بمستويات الفكر والعقل والممارسة ، تبحث فيما ينبغي أن يكون، وقد انشغلت منذ الوهلة الأولى بالمسألة الأخلاقية بإعتبار الإعلام رسالة رغم ثقل الوسيلة في المجتمع المعاصر وبحكم إرتباط القيمة بالمرجعية الحضارية المتميزة. يبرز إسهام النظرية في مجال دراستنا عن أخلاقيات الإعلام في الرؤية النورسية النورانية ، إذ تتضمن "تفاصيل" عن الأخلاقيات التي ينبغي تبنيها في الممارسة الإعلامية و الجهود المبذولة مع "كريستنز كليفورد"في سياق ما أصبح يعرف بأخلاقيات الإعلام العالمية. Abstract : The theory of value determinism in the media is both a scientific and a normative theory, providing a model of knowledge in the interpretation of the media phenomenon and its relationship to the levels of thought, mind and practice, looking at what should be, and has been preoccupied from the very beginning with the moral question of the media as a message despite the weight The means in contemporary society and by virtue of the attachment of value to the distinctive civilizational reference. The theoretical contribution of our study on media ethics is reflected in the Norism vision, which includes the "details " of the ethics that should be adopted in the media practice and the efforts made with the "Christens Clifford " In the context of what has become known as global media ethics.

الكلمات المفتاحية

الحتمية ،القيم ، الإعلام ، الممارسة ، أخلاقيات value determinism ،media ،ethics.،global media