الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 9, Numéro 1, Pages 131-138
2017-01-01

القواعد الموضوعية لحماية المنافسة الاقتصادية الحرة في الشريعة الإسلامية

الكاتب : جيلالي يوسف .

الملخص

ليس هناك من شك في كون الشريعة الإسلامية قد نظمت جميع مناحي الحياة البشرية، من أمور اعتقادية و تعبدية، و معاملات اقتصادية. و هذا طبقا لمبدأ شمول الشريعة. و لذا يهدف المقال بيان الأحكام الشرعية المستوحاة من الشريعة الإسلامية و المتعلقة بحماية المنافسة الاقتصادية الحرة. و بالفعل توفر لنا الشريعة الإسلامية بمصادرها المختلفة من نصوص شرعية و اجتهادات الفقهاء العديد من الأحكام الموضوعية التي ترسي بشكل محكم حرية اقتصادية بين مختلف الأعوان الاقتصاديين الممارسين في السوق، مما يجعلها بحق السباقة و المتفوقة على القوانين الوضعية الغربية المتعلقة بالمنافسة و مكافحة الاحتكار. و بالفعل فإنه من الناحية الموضوعية أقرت الشريعة الإسلامية أهم مبادئ المنافسة الحرة و المتمثلة في كل من مبدأ حرية المنافسة و حق كل شخص الولوج للسوق و مزاحمة التجار الآخرين من جهة، و كذا مبدأ حرية الأسعار و ترك هذه الأخيرة تتحدد وفق قانون العرض و الطلب بعيد عن كل تدخل من قبل الدولة. كما أقر الشرع الحنيف من جانب آخر الأحكام المتعلقة بقمع الممارسات المنافية للمنافسة و التي تؤدي إلى عرقلتها أو الحد منها كممارسات الاحتكار و الاتفاقات التواطئية لاقتسام الأسواق و تحديد الأسعار و كذا اتفاقات تعزيز وضعية الهيمنة على السوق و غيرها. There is no doubt that Islamic Sharia had organized all aspects of human life, including devotional matters, and economic transactions, under the principle of inclusion of Sharia. Therefore, this article aims at stating the legal provisions inspired from Islamic law, which is related to the protection of free economic competition. There is concession of opinion that the Islamic Sharia provides us with varieties of the legitimacy of the texts and jurisprudence of jurists many substantive provisions which lay tightly economic freedom among the various agents economists practitioners in the market, making it truly a pioneer and superior to Western secular laws on competition and monopoly. It is believed that Islamic Sharia has objectively recognized the most important principles of free competition which includes the principle of free competition and the right of everyone to access to the market and compete with other traders as well as the principle of freedom of prices and leaving the latter to be determined in accordance with the law of supply and demand far from any interference from the state. Sharia religion also acknowledged the other provisions related to the suppression of anti-competitive practices, which lead to its obstruction or limitation such as monopoly practices and collusive agreements to divide markets and fix prices as well as fostering market dominance and other agreements.

الكلمات المفتاحية

الشريعة، المنافسة، حرية الأسعار، الاحتكار، الممارسات المنافية للمنافسة، الاتفاقات التواطئية. Sharia, Competition, Freedom of Prices, Monopoly, Anti-competitive Practices, Collusive Agreements.