الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الانسانية
Volume 7, Numéro 1, Pages 36-51
2015-01-01

تقييم برامج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلّم أثناء الخدمة في مملكة البحرين من وجهة نظرهم

الكاتب : الخطيب عاكف عبد الله .

الملخص

هدفت الدراسة إلى تقييم برامج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلّم أثناء الخدمة في المدارس الحكومية والخاصة من وجهة نظرهم, وتكونت عينة الدراسة من ) 40 ( معلماً ومعلمةً, ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ بناء أداة تكونت من ) 74 ( مؤشراً موزعة على أربعة أبعاد رئيسة. وأظهرت النتائج أنّ هناك بُعداً واحداً ذا درجة انطباق مرتفعة, وهو: بُعد "أهداف برنامج التدريب المهني"بمتوسط حسابي بلغ ) 2.53 (، في حين وجود ثلاثة أبعاد رئيسة انطبقت بدرجة متوسطة, وهي على التوالي : بُعد "سمات وخصائص المدربين" بمتوسط حسابي مقداره ) 2.24 (, وبُعد " محتوى البرامج ومضامينها" بمتوسط حسابي ) 2.11 (, وبُعد "الجانب الإداري والتنظيمي" في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي بلغ ) 2.00 (، وبلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية لأبعاد الأداة, ) 2.25 (.كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ) α = 0.05 ( تعزى لأثر الخبرة في جميع الأبعاد وفي الدرجة الكلية. في حين أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ) α = 0.05 ( تعزى لأثر نوع المدرسة. The study aimed to evaluate the professional development programmes for teachers of s learning disabilities students during service in the public and private schools from their point of view. The study sample consisted of 40 male and female teachers, and a tool have been built to achieve the objectives of the study, a tool consisted of (74) indicator divided into four main dimensions. The results showed that there is only one dimension of a degree of applicability is high: "the goals of the professional development program" dimension with a total mean (2.53), while there are three main dimensions applied moderately respectively: "the attributes and characteristics of the trainers" with a mean of (2.24 ), "the content and implications of the programs" with a mean (2.11), and at the last rank "administrative and organizational side " dimension with a mean (2.00), and average of the total score for the dimensions of the tool, (2.25). The results also showed a low of statistically significant differences (α = 0.05) due to the effect of experience in all dimensions and in the total score. While study results indicated to the presence of statistically significant differences at (α = 0.05) due to the impact ofthe type of school.

الكلمات المفتاحية

تقييم برامج التدريب, معلم صعوبات التعلّم, برامج التدريب المهني. Evaluation of Training Programmes, Teacher Learning Disabilities, Professional Development Programs