العلامة
Volume 3, Numéro 1, Pages 309-323
2018-06-01

A Genre Analysis Of Linguistics Research Articles Written By Iraqi University Instructors Of English

Authors : Dr. Fatimah Al-asadi .

Abstract

Abstract This study investigates the macrostructure of linguistic research articles (RAs) from a communicative purpose perspective through descriptive statistical analysis. The corpus consists of 25 English RAs written by Iraqi scholars. The corpus is grouped according to the type of research followed into discourse analysis, stylistic, qualitative, quantitative, comparative studies, and literature reviews. Following this genre analysis, the macrostructure of primary research articles is identified. The results reveal that the organization of linguistic RAs consists of five moves: introducing the current research, presenting the theoretical background, presenting the methodology, stating the results, and discussing the findings. Move 3 and 6 are the mostly missing moves from some of the studies investigated, which indicates disciplinary influences on this genre. Besides, the embedding with other steps appears to be the salient featurein Move 6. However,a 100% frequency of occurrence foregrounds Move 2 “Presenting the theoretical background”.This study can enrich the field of genre analysis and provide pedagogical benefits for English teaching and academic writing instruction in Iraq. It can also help EFL learners write effective English RAs with increased knowledge of macrostructure of linguistic RAs. Keywords: macrostructure; genre analysis; linguistic RAs الملخص: تتقصى هذه الدراسة التركيب الداخلي لدراسات اللغة البحثية من منظورٍ تحاوري وذلك من خلال تحليلٍ إحصائيٍّ وصفي. تألفت العينة من 25 دراسة كتبها باحثون عراقيون. صنفت الدراسات حسب نوعية البحث: تحليل نصي، أسلوبي، نوعي، كمي، دراسات مقارنة، ومراجعة للدراسات السابقة. باتباع تحليل النوع هذا تم تحديد التركيب الداخلي للدراسات البحثية. أفصحت الدراسات عن خمس حركات يتكون منها تنظيم هذه الدراسات اللغوية: تقديم البحث الحالي، عرض خلفية الدراسات السابقة، عرض طريقة البحث، عرض النتائج ومناقشتها. عادةً ما تكون الحركة الثالثة والسادسة غير موجودة في عينة البحث مما يشير الى تأثير حقل الدراسة. بالاضافة لذلك يبدو أن الدمج بين الخطوات هو صفة مشتركة في الحركة السادسة. ولكن 100% من التكرار كان نتيجة الحركة الثانية، وهي "عرض خلفية الدراسات السابقة". يمكن لهذه الدراسة أن تثري حقل التحليل النوعي وأن تقدم فوائد تعليمية لمجال تدريس اللغة الانكليزية وتدريس الكتابة الاكاديمية في العراق. ويمكن للدراسة الحالية أيضاً أن تساعد متعلمي اللغة الأنكليزية كلغة أجنبية على كتابة دراساتٍ فعالة بعد حصولهم على معرفةٍ كافية بتركيب المقال اللغوي الداخلي.

Keywords

Keywords: macrostructure; genre analysis; linguistic RAs